juni01

Hoe schrijf je een aantrekkelijk persbericht over een boek?

donderdag, 01 juni 2017

Hoe schrijf je een aantrekkelijk persbericht over een boek?

Bekende en grote media ontvangen elke dag honderden, zo niet duizenden berichten per dag. Hoe kun je toch opvallen met een persbericht over je boek? Het antwoord is: niet. Veel belangrijker dan een goed persbericht is een goede relatie met journalisten.

apr13

Zeven redenen om uw managementboek (niet) zelf uit te geven

donderdag, 13 april 2017

Zeven redenen om uw managementboek (niet) zelf uit te geven

Zelf uitgeven is een aantrekkelijk alternatief geworden voor het uitgeven van uw managementboek door een traditionele uitgeverij. Maar wat zijn de voordelen en de nadelen en hoe maakt u de juiste keuze? Geerhard Bolte is uitgever van Haystack (een traditionele uitgeverij) én Dialoog (een selfpublishinguitgeverij): hij zet het voor u op een rij.

Er zijn grofweg vier verschillende manieren om uw managementboekboek uit te geven:

  • De eerste optie is samenwerken met een traditionele uitgeverij als Haystack. Kort door de bocht: u zorgt voor de tekst, zij doen de rest. Het kost u niets, maar u moet wel door de ballotagecommissie komen.
  • De tweede optie is uw boek uitgeven met een geautomatiseerd selfpublishingsysteem als Bravenewbooks, Pumbo, Mijnbestseller of Mijnmanagementboek. Dit is de kiloknaller: het kost u niets, maar u bent zelf verantwoordelijk voor redactie, vormgeving en promotie.
  • De derde optie is samenwerken met een selfpublishinguitgeverij als Dialoog die maatwerk biedt. Dit is relatief duur, maar u zit toch aan het stuur terwijl u overal mee wordt geholpen.
  • De vierde optie is alles helemaal zelf doen, zonder enige hulp. Dit is een werkwijze die hier niet aan bod komt omdat deze eigenlijk alleen interessant is voor organisaties die bijvoorbeeld honderd exemplaren willen weggeven aan relaties en over de expertise beschikken om zo’n project zelfstandig uit te voeren.

 Maar welke werkwijze past bij u? Dit zijn volgens mij de belangrijkste voor- en nadelen van selfpublishing:

 

apr10

Waarom is een e-book zo duur?

maandag, 10 april 2017

Waarom is een e-book zo duur?

Een digitaal ‘spelletje’ kost al vlug veertig euro, toch zuchten veel mensen als ze vijftien euro moeten betalen voor een e-book. Kan dat niet goedkoper? Dit is het tweede deel in een tweeluik over de prijs van boeken en e-books.

‘Ja maar, een e-book kost toch bijna niks om te laten maken,’ hoor ik vaak. Het klopt inderdaad dat de productie van een e-book goedkoper is dan van een fysiek boek. Het drukken van een paperback kost afhankelijk van de omvang en de oplage tussen de een en drie euro, en bij een e-book heb je die kosten natuurlijk niet. Maar de BTW op een fysiek boek is 6 procent en de BTW op een e-book 21 procent. Dit heeft als gevolg dat uitgever en auteur per saldo toch minder verdienen aan een e-book, ook al heeft het dezelfde prijs als het papieren boek.

apr10

Waarom is een managementboek zo duur?

maandag, 10 april 2017

Waarom is een managementboek zo duur?

Een managementboek kost al vlug twintig euro, en dertig euro is niet ongebruikelijk. Is dit te veel? Of te weinig? Het eerste deel in een tweeluik over de prijs van boeken en e-books.

De Amerikaanse econoom Adam Smith beschreef hoe een ‘onzichtbare hand’ bepaalt wat de juiste prijs voor een product is, gestuurd door vraag en aanbod. Volgens die theorie is elke prijs die op een vrije markt ontstaat dus oké.

mrt12

Vergeet je doelgroep

zondag, 12 maart 2017

Vergeet je doelgroep

Soms worden we op de uitgeverij gebeld door een lezer waarvan we stiekem denken: hee, u behoort eigenlijk niet tot de doelgroep van dit boek. We doen het niet, maar we zouden willen vragen: werkt u wel in de juiste branche? Hebt u wel een passend opleidingsniveau? Dat klinkt heel onbeleefd, maar we kunnen er niets aan doen: het komt door dat vreemde doelgroepdenken waarmee we allemaal zijn geïndoctrineerd.

Het lijkt een heilige wet: houd zo veel mogelijk rekening met je beoogde doelgroep. Een wet waar iedereen zich aan dient te houden, of je nou producten of diensten ontwikkelt. En uiteraard geldt deze wet ook voor schrijvers. Denken we allemaal, maar het is natuurlijk geen wet, het is slechts een idee en ik vind het niet zo’n goed idee.

juli07

Is het al tijd voor vakantie?

donderdag, 07 juli 2016

Is het al tijd voor vakantie?

Het boek is afgeleverd, de persberichten zijn verstuurd, de bloggers aan het werk, de boekhandel heeft het ingekocht en het feestje is achter de rug. Dan kan je er als auteur toch wel even tussenuit om bij te komen van de presentatiestress? Waarom je niet en waarom je wel op vakantie kunt gaan als je boek gepubliceerd is.

Door Yvette Cramer

 

[12 3 4 5  >>