apr20

Hoe je flexplekken deelt en heerst

maandag, 20 april 2015

Hoe je flexplekken deelt en heerst
Doet jouw organisatie aan Het Nieuwe Werken? En heb je daar soms flink de balen van? Denk je met weemoed terug aan de speciaal op jouw maten afgestelde stoel die elke ochtend plichtsgetrouw op jouw achterwerk stond te wachten? De stapel dossiers op de hoek van je bureau, die je aan het eind van de dag lekker kon laten liggen? Aan de vertrouwde collega naast je, die je op elk gewenst moment een vraag kon stellen? En aan de vergaderkamer die nergens heenging tot jij en je teamgenoten hem nodig hadden?

Door Suze Krijnen en Floris Vrasdonk

Werken lijkt tegenwoordig wel bijzaak. Eerst een plek vinden, je laptop aansluiten en je stoel instellen. Snel een vergaderzaal reserveren voor ze allemaal weer bezet zijn. De collega aan wie je iets wilde vragen, is offline. Kom je na een overleg terug op je vloer, ligt je verbinding eruit. De hele handel opnieuw opstarten. Voorheen kon je je op zo'n moment terugtrekken in de veilige oase die jouw eigen werkplek was. Nu heb je misschien niet eens een eigen locker.

Fijn voor je werkgever, want nu kunnen jullie verhuizen naar een kleiner pand. Of ze kan andere dure kantoorpanden sluiten. Met als bonus dat medewerkers die niet gebonden zijn aan een werkplek op kantoor, altijd en overal kunnen werken.

Hoe pluk je als medewerker de vruchten van zo'n flexwerkplek?

apr07

Een goede kop levert meer aandacht én overtuigingskracht

dinsdag, 07 april 2015

Een goede kop levert meer aandacht én overtuigingskracht
Een goede titel is meer dan een prikkelend tekstje. Denk aan framing.

Als je geen goede kop boven je schrijfsels zet, geef je een belangrijk beïnvloedingsmoment weg. Een goede kop is meer dan een prikkelend tekstje, het is ook je eerste kans om het brein van je publiek te bespelen. Journalisten snappen dat. Maar als we zelf een projectvoorstel, e-mail of presentatie maken, geven we dan wel genoeg aandacht aan knappe koppen? Of verdwalen we te snel in de inhoud?

Geef me je aandacht!

Het is een vak apart, koppenmaker. De bekendste en vermoedelijk meest beruchte koppenmakers van Nederland werken bij De Telegraaf. Hoe grappig, vergezocht of tendentieus de kop ook mag zijn, ik wil meestal meteen doorlezen. Niet zo vreemd, want aandacht trekken wordt als het ultieme doel van de krantenkop gezien. Daar worden de koppen en koppenmakers op beoordeeld. Op nu.nl worden regelmatig artikelen waar onvoldoende op wordt doorgeklikt voorzien van een nieuwe titel die wellicht meer lezers naar een linkermuisklik doet snakken. Een kop is dus de eerste uitnodiging voor de lezer om meer te willen weten.
Wat voor nieuws geldt, geldt net zo goed voor andere tekstgenres. Want ook e-mails worden in eerste instantie beoordeeld op twee dingen: wie stuurt het en wat wil hij van me. Of je in een 'daar-kijk-ik-nog-wel-naar-map' belandt is dus erg afhankelijk van de paar woorden in de onderwerpregel. Een projectvoorstel kan net zo aanlokkelijk als oersaai worden gezien, afhankelijk van wat het in de titel belooft. Aan een duidelijke kop heb je niet genoeg, het moet ook een kop zijn die prikkelt.


mrt30

Persoonlijke groei is zakelijke groei

maandag, 30 maart 2015

Persoonlijke groei is zakelijke groei
Ondernemerschap: als jezelf niet groeit, kun je niet verwachten dat je bedrijf groeit.

Als manager heb je een voorbeeldfunctie voor je team en je medewerkers. Je gedrag wordt gekopieerd, waarschijnlijk meer dan je beseft. Als jij om het jaar de nieuwste en meest luxe auto-van-de-zaak voor de ingang parkeert en tweet over bootvakanties, zonovergoten eilanden en wintersportvakanties met meer après dan ski, dan moet je niet raar opkijken als je team niet wil overwerken. Je straalt uit: met mij gaat het uitstekend en bij mij stroomt het geld binnen – en ik hoef er niet eens heel hard voor te werken. Heel motiverend voor je medewerkers, om het zelf ook eens rustig aan te doen. Als je daarentegen wekelijks een openhartige blog schrijft over wat je doet, wat jou echt bezig houdt en jouw deur altijd openstaat voor mensen met vragen, dan zijn je medewerkers bereid een tandje bij te zetten.
mrt23

Film Fifty shades of grey maakt Audi seksloos

maandag, 23 maart 2015

Film Fifty shades of grey maakt Audi seksloos
Een roman die de Audi-verkopen in de VS door het plafond jaagt.

Het gebeurde in 2013. Rara hoe kan dat.

Ten eerste moet die roman Vijftig tinten grijs heten.
Ten tweede moeten er veel Audi's in het boek rond rijden.

Huh, Audi? In Fifty shades of grey? Dat rode-oortjesboek? Die page-turner vol stomende seks? Een boek waarin alles draait om BDSM, gemaksafkorting van Bondage en Discipline, Dominantie en Submissie (onderwerping), Sadisme en Masochisme. Jep. Dat boek. Preciezer gezegd: dríe boeken.

mrt17

Hoe schrijf je de perfecte bio?

dinsdag, 17 maart 2015

Hoe schrijf je de perfecte bio?
Het virtuele uithangbord van veel mensen is scheefgezakt en afgebladderd.

Je bio is het belangrijkste document dat je hebt als professional om de buitenwereld een indruk te geven van jezelf. Je kunt nog zo goed zijn, maar als niemand onder de indruk is na het lezen van je profieltekst kun je veel potentiële fans verliezen. En klanten. Acht handige tips om je bio nieuw leven in te blazen.

Het virtuele uithangbord van de meeste mensen is jammer genoeg niet zo aantrekkelijk, het is vaak scheefgezakt en afgebladderd. Neem de volgende tekst:

Werkzaam in industriële sector op strategisch niveau voor cliënten met focus op innovatie, groei en substantiële aandacht voor klimaatvraagstukken. Dankzij masteropleiding EUR en jarenlange ervaring in NL en DLD uitstekende kwalificaties. Managementfuncties bij toonaangevende internationale multinationals, actief in overlegplatforms en sinds 2006 vrijgevestigd als consultant met uniek concept. Presentaties en cursusmateriaal beschikbaar.

Wat een verdrietige verzameling woorden. Ik kan me niet voorstellen dat mensen na het lezen van zo'n tekst direct op 'volgen' klikken of een connectie maken. Het kan ook zo:

Mark Winckelberg helpt bedrijven om klimaatvriendelijk te produceren. Laat hem een fabriek zien, en hij precies waar energie verloren gaat en wat je daaraan kunt doen. Voorzitter Nederlandse milieuadviseurs. Gek op hardlopen, en hard werken.

Mark II vind ik een stuk aantrekkelijker. Gek eigenlijk, want hij heeft nu minder kennis en minder ervaring. Wat is er veranderd?
mrt16

Stop met SMART

maandag, 16 maart 2015

Stop met SMART
Smart is een managementfabeltje. Stop met deze managementsharia.

Waarschijnlijk is er geen onzinniger managementfabeltje dan dat u uw doelen SMART moet formuleren. Toch is het voor veel organisaties en ondernemers een heilige wet. Richard Engelfriet, zelf al 15 jaar succesvol ondernemer zonder ooit één SMART-doel te hebben gesteld, vindt het hoog tijd om deze managementsharia af te zweren.

Voor wie er nog nooit van heeft gehoord: SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het idee achter het SMART maken van doelen is dat u daardoor succesvoller zult zijn dan als u het ‘vaag’ houdt. Een verkoper met de opdracht ‘verkoop 50 bekertjes’ zal volgens de SMART-sharia dus succesvoller zijn dan een verkoper met de opdracht ‘verkoop zoveel mogelijk bekertjes’. Het formuleren van SMART-geformuleerde doelen is voor de meeste managers net zo ingeburgerd als het poetsen van hun tanden. Toch is het een onzinnig geloof. Ik leg u graag uit waarom.

<<  1 2 3 [45 6 7  >>