apr21

Wat schrijf je in een voorwoord?

maandag, 21 april 2014

Wat schrijf je in een voorwoord?
Ik heb een hekel aan de foto's van columnisten of journalisten bij hun artikelen. Het stralende gezicht van de schrijver leidt mij af van hun verhaal. De een lijkt op dat irritante buurjongetje van vroeger, de ander op een ex die ik liever was vergeten. Ik lees een column in de veronderstelling dat hij speciaal voor mij is geschreven, en de foto wekt de indruk dat de column er is voor de schrijver. En dat is vaak ook het probleem met voorwoorden: ze draaien te veel om de auteur en te weinig om de lezer.

In tegenstelling tot een roman begint een non-fictieboek bijna altijd met een voorwoord en/of een inleiding. Het is gebruikelijk dat je in het voorwoord een persoonlijke toelichting geeft op de totstandkoming van het boek. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe je op het idee bent gekomen om over dit onderwerp te schrijven en de keuzes toelichten die je tijdens het schrijven hebt gemaakt. Traditioneel geef je in de inleiding vervolgens een vooruitblik op wat er in het boek volgt. Je kunt bijvoorbeeld elk hoofdstuk kort samenvatten, zodat de lezer al een beeld krijgt van de structuur van het boek en weet wat hij kan verwachten.


apr03

Tien recepten tegen writer’s block, deel 2

donderdag, 03 april 2014

Tien recepten tegen writer’s block, deel 2
Je kunt wel schrijven, maar nu even niet. Je staart naar je beeldscherm en je hebt geen idee wat je nu moet schrijven. Dan heb je last van een writer’s block, een veelvoorkomende kwaal. Pijnlijk, maar gelukkig goed te genezen. Deze week: deel 2.

Door Geerhard Bolte

Writer's block hoort bij schrijven zoals een deuk hoort bij een auto. Je behoort niet elke dag gefrustreerd achter je beeldscherm te zitten, maar als het zo nu en dan gebeurt is dat geen reden om je te schamen, het hoort erbij.

Als het je overkomt, zijn er manieren om snel te herstellen. En zoals altijd is voorkomen beter dan genezen. Dit zijn de tien effectiefste recepten tegen writer's block, opgespaard na talloze gesprekken met vastgelopen auteurs. Deze week het vervolg op mijn blog van vorige week: de laatste vijf recepten.

mrt24

Tien recepten tegen writer’s block, deel 1

maandag, 24 maart 2014

Tien recepten tegen writer’s block, deel 1
Je kunt wel schrijven, maar nu even niet. Je staart naar je beeldscherm en je hebt geen idee wat je nu moet schrijven. Dan heb je last van een writer’s block, een veelvoorkomende kwaal. Pijnlijk, maar gelukkig goed te genezen.

Door Geerhard Bolte

Writer’s block hoort bij schrijven zoals een deuk hoort bij een auto. Je behoort niet elke dag gefrustreerd achter je beeldscherm te zitten, maar als het zo nu en dan gebeurt is dat geen reden om je te schamen, het hoort erbij. 

Als het je overkomt, zijn er manieren om snel te herstellen. En zoals altijd is voorkomen beter dan genezen. Dit zijn de tien effectiefste recepten tegen writer’s block, opgespaard na talloze gesprekken met vastgelopen auteurs. Deze week de eerste vijf.

mrt10

Er kan altijd een voorbeeld bij

maandag, 10 maart 2014

Er kan altijd een voorbeeld bij
Je lezer heeft verbeeldingskracht nodig om jouw ideeën te vertalen naar de werkelijkheid, zijn werkelijkheid. Maar soms wat te veel. Voorbeelden kunnen helpen.

Door Geerhard Bolte

Alles stop je in je nieuwe boek: alle ervaringen die je hebt opgedaan tussen negen en vijf en alles wat je ooit over het onderwerp hebt gelezen. Je hebt je ideeën eindeloos herkauwd en inmiddels kun je je boek wel dromen. Als je gaat schrijven, begrijp je elke zin. Alles voelt logisch, dit is precies wat je bedoelde!

Abstract

Met een beetje pech snapt jouw lezer er geen bal van. Hij werkt in een heel andere functie in een heel andere bedrijfstak, hij heeft heel andere ervaringen opgedaan en weet weinig over het onderwerp van jouw boek. Hij is er wel geïnteresseerd in, anders had hij het niet gekocht, maar het kost hem moeite om je te volgen.
Je wist natuurlijk dat je boek door verschillende mensen met verschillende achtergronden zou worden gelezen, en daarom beschreef je veel ideeën en situaties zo abstract mogelijk. Maar daarom ging het mis.

mrt03

Schrijf geen fictie

maandag, 03 maart 2014

Schrijf geen fictie
Veel managementboeken zijn abstract en onpersoonlijk. Als je non-fictieboeken schrijft, moet je natuurlijk niet vergeten om over de werkelijkheid te schrijven.

Door Geerhard Bolte

Managementboeken zijn non-fictieboeken, boeken die over de werkelijkheid zouden moeten gaan. Jammer genoeg heb ik vaak het gevoel dat ik een roman aan het lezen ben, omdat alles zo onrealistisch overkomt. Sterker nog: de meeste romans zijn aanzienlijk realistischer dan het gemiddelde managementboek. Hoe waardevol veel van de adviezen in de boeken die ik lees ook zijn, ze zijn vaak abstract en onpersoonlijk beschreven. Het kost me dan veel moeite om me in te leven, laat staan om in actie te komen.

Als je een non-fictieboek schrijft, of het nou een managementboek is of een kookboek, verwacht de lezer van je dat je verhaal realistisch is. Hij wil aangespoord worden om ontzettend goed te gaan leidinggeven of prachtige taarten te gaan bakken. Daarom heeft hij jouw boek gekozen, daarom heeft hij er 19,95 euro voor betaald.

Om een realistisch boek te schrijven moet je volgens mij concreet en persoonlijk zijn. Er zijn duizend-en-een manieren om dat te bereiken als schrijver, maar dit zijn alvast enkele effectieve methoden.

feb24

Wat doet een uitgever eigenlijk?

maandag, 24 februari 2014

Wat doet een uitgever eigenlijk?
Niemand vraagt een bakker wat hij doet. Logisch, hij bakt brood. Maar wat doet een uitgever in hemelsnaam? En waar heb je zo iemand voor nodig?

Door Geerhard Bolte

Een uitgever koppelt een auteur die een goed verhaal heeft geschreven, aan een lezer die een goed verhaal wil lezen. En een succesvolle uitgever heeft een neus voor kansrijke auteurs en de bereidheid om deze auteurs zo goed te helpen dat er een fantastisch boek uit rolt dat veel mensen willen lezen.
Natuurlijk komt er nog van alles aan te pas, van het aanvragen van ISBN's tot en met het organiseren van distributiekanalen, maar uiteindelijk is een uitgever gewoon een ouderwetse koppelaar die schrijvers en lezers met elkaar in contact brengt.

Een slimme uitgever zoekt niet lukraak goede schrijvers, maar hij zoekt schrijvers met verhalen die bij elkaar passen; bijvoorbeeld met kinderboeken, managementboeken of thrillers. Hij probeert een fonds samen te stellen dat auteurs aantrekt en herkenbaar is voor de boekhandel. Zo probeert Uitgeverij Lebowski naam te maken met spraakmakende literaire romans, en Uitgeverij Haystack met spraakmakende managementboeken.
Tussen negen en vijf doet een uitgever van alles, maar alles wat hij doet valt in het niet bij de volgende twee dingen.

<<  1 2 3 4 [56 7  >>