sept30

Hoe bedenk je de perfecte boektitel?

dinsdag, 30 september 2014

Hoe bedenk je de perfecte boektitel?
Zonder een goede titel maakt het niet uit hoe goed je boek is – er is toch niemand die het leest. Het belang van een goede titel voor een non-fictieboek kan niet worden overdreven, het is voor de koper die nog niets weet over je boek het belangrijkste kenmerk, naast het coverbeeld, de flaptekst en de ondertitel. Hoe bedenk je de perfecte boektitel waardoor mensen jouw boek spontaan in het winkelwagentje leggen?

Als je de perfecte boektitel wilt bedenken voor je boek, moet je eerst definiëren wat ‘perfect’ in jouw ogen betekent. Wil je een titel die jij als auteur mooi vindt? Een titel die jouw peer group mooi vindt? Of wil je misschien een titel die goed verkoopt? Dit derde en laatste antwoord spreekt mij het meest aan, maar ja, ik ben dan ook uitgever. Maar een titel die goed verkoopt is niet alleen om bedrijfseconomische redenen succesvol, maar ook om morele redenen: het boek wordt gelezen, en daar draait het uiteindelijk om.

Samen met auteurs heb ik duizenden titels bedacht, en afgekeurd. De titels die we uiteindelijk kozen, bleken niet allemaal bestsellers op te leveren, maar gelukkig wel heel veel succesvolle boeken. Er zaten missers tussen, titels waarvan we uiteindelijk spijt hadden als haren op ons hoofd en er zaten hits tussen waar iedereen blij mee was. De volgende tips zijn gebaseerd op de ervaring met de hits én de missers.


apr21

Wat schrijf je in een voorwoord?

maandag, 21 april 2014

Wat schrijf je in een voorwoord?
Ik heb een hekel aan de foto's van columnisten of journalisten bij hun artikelen. Het stralende gezicht van de schrijver leidt mij af van hun verhaal. De een lijkt op dat irritante buurjongetje van vroeger, de ander op een ex die ik liever was vergeten. Ik lees een column in de veronderstelling dat hij speciaal voor mij is geschreven, en de foto wekt de indruk dat de column er is voor de schrijver. En dat is vaak ook het probleem met voorwoorden: ze draaien te veel om de auteur en te weinig om de lezer.

In tegenstelling tot een roman begint een non-fictieboek bijna altijd met een voorwoord en/of een inleiding. Het is gebruikelijk dat je in het voorwoord een persoonlijke toelichting geeft op de totstandkoming van het boek. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe je op het idee bent gekomen om over dit onderwerp te schrijven en de keuzes toelichten die je tijdens het schrijven hebt gemaakt. Traditioneel geef je in de inleiding vervolgens een vooruitblik op wat er in het boek volgt. Je kunt bijvoorbeeld elk hoofdstuk kort samenvatten, zodat de lezer al een beeld krijgt van de structuur van het boek en weet wat hij kan verwachten.


apr03

Tien recepten tegen writer’s block, deel 2

donderdag, 03 april 2014

Tien recepten tegen writer’s block, deel 2
Je kunt wel schrijven, maar nu even niet. Je staart naar je beeldscherm en je hebt geen idee wat je nu moet schrijven. Dan heb je last van een writer’s block, een veelvoorkomende kwaal. Pijnlijk, maar gelukkig goed te genezen. Deze week: deel 2.

Door Geerhard Bolte

Writer's block hoort bij schrijven zoals een deuk hoort bij een auto. Je behoort niet elke dag gefrustreerd achter je beeldscherm te zitten, maar als het zo nu en dan gebeurt is dat geen reden om je te schamen, het hoort erbij.

Als het je overkomt, zijn er manieren om snel te herstellen. En zoals altijd is voorkomen beter dan genezen. Dit zijn de tien effectiefste recepten tegen writer's block, opgespaard na talloze gesprekken met vastgelopen auteurs. Deze week het vervolg op mijn blog van vorige week: de laatste vijf recepten.

mrt24

Tien recepten tegen writer’s block, deel 1

maandag, 24 maart 2014

Tien recepten tegen writer’s block, deel 1
Je kunt wel schrijven, maar nu even niet. Je staart naar je beeldscherm en je hebt geen idee wat je nu moet schrijven. Dan heb je last van een writer’s block, een veelvoorkomende kwaal. Pijnlijk, maar gelukkig goed te genezen.

Door Geerhard Bolte

Writer’s block hoort bij schrijven zoals een deuk hoort bij een auto. Je behoort niet elke dag gefrustreerd achter je beeldscherm te zitten, maar als het zo nu en dan gebeurt is dat geen reden om je te schamen, het hoort erbij. 

Als het je overkomt, zijn er manieren om snel te herstellen. En zoals altijd is voorkomen beter dan genezen. Dit zijn de tien effectiefste recepten tegen writer’s block, opgespaard na talloze gesprekken met vastgelopen auteurs. Deze week de eerste vijf.

mrt10

Er kan altijd een voorbeeld bij

maandag, 10 maart 2014

Er kan altijd een voorbeeld bij
Je lezer heeft verbeeldingskracht nodig om jouw ideeën te vertalen naar de werkelijkheid, zijn werkelijkheid. Maar soms wat te veel. Voorbeelden kunnen helpen.

Door Geerhard Bolte

Alles stop je in je nieuwe boek: alle ervaringen die je hebt opgedaan tussen negen en vijf en alles wat je ooit over het onderwerp hebt gelezen. Je hebt je ideeën eindeloos herkauwd en inmiddels kun je je boek wel dromen. Als je gaat schrijven, begrijp je elke zin. Alles voelt logisch, dit is precies wat je bedoelde!

Abstract

Met een beetje pech snapt jouw lezer er geen bal van. Hij werkt in een heel andere functie in een heel andere bedrijfstak, hij heeft heel andere ervaringen opgedaan en weet weinig over het onderwerp van jouw boek. Hij is er wel geïnteresseerd in, anders had hij het niet gekocht, maar het kost hem moeite om je te volgen.
Je wist natuurlijk dat je boek door verschillende mensen met verschillende achtergronden zou worden gelezen, en daarom beschreef je veel ideeën en situaties zo abstract mogelijk. Maar daarom ging het mis.

mrt03

Schrijf geen fictie

maandag, 03 maart 2014

Schrijf geen fictie
Veel managementboeken zijn abstract en onpersoonlijk. Als je non-fictieboeken schrijft, moet je natuurlijk niet vergeten om over de werkelijkheid te schrijven.

Door Geerhard Bolte

Managementboeken zijn non-fictieboeken, boeken die over de werkelijkheid zouden moeten gaan. Jammer genoeg heb ik vaak het gevoel dat ik een roman aan het lezen ben, omdat alles zo onrealistisch overkomt. Sterker nog: de meeste romans zijn aanzienlijk realistischer dan het gemiddelde managementboek. Hoe waardevol veel van de adviezen in de boeken die ik lees ook zijn, ze zijn vaak abstract en onpersoonlijk beschreven. Het kost me dan veel moeite om me in te leven, laat staan om in actie te komen.

Als je een non-fictieboek schrijft, of het nou een managementboek is of een kookboek, verwacht de lezer van je dat je verhaal realistisch is. Hij wil aangespoord worden om ontzettend goed te gaan leidinggeven of prachtige taarten te gaan bakken. Daarom heeft hij jouw boek gekozen, daarom heeft hij er 19,95 euro voor betaald.

Om een realistisch boek te schrijven moet je volgens mij concreet en persoonlijk zijn. Er zijn duizend-en-een manieren om dat te bereiken als schrijver, maar dit zijn alvast enkele effectieve methoden.

<<  1 2 3 4 [56 7  >>