jan06

Doe je lezer een plezier met zelfvertrouwen

maandag, 06 januari 2014

Doe je lezer een plezier met zelfvertrouwen
Minder beloven dan je kunt waarmaken, werkt niet voor auteurs die gelezen willen worden. 

Door Geerhard Bolte

Als auteur hoop je dat lezers je boek lezen zoals hongerige consumenten op tweede kerstdag IKEA bezoeken. Je wilt gelezen worden, erkenning krijgen voor je inspanningen, herkend worden op straat en je wilt natuurlijk een tweede huis in Italië zodat je daar ongestoord verder kunt werken aan je oeuvre. Die hoop siert je, maar dan moet je valse bescheidenheid laten varen.

Je lezer geeft veel geld uit voor jouw boek in de verwachting dat jij hem of haar gaat vertellen hoe het in elkaar zit. Op de flaptekst (geschreven door de uitgeverij) is hem de oplossing voor al zijn problemen voorgespiegeld. Dan is het teleurstellend als hij in de inleiding leest dat jij het ook niet precies weet; 'daarom doe ik in dit boek een poging deze ontwikkeling uit te leggen'. Vanaf zo'n zin klinken alle argumenten en feiten een stuk minder overtuigend.

jan02

Waarom een boek niet zonder structuur kan

donderdag, 02 januari 2014

Ik weet dat u liegt
Een ongestructureerd boek schrijven is net als ’s nachts in een donker bos wandelen met een zaklamp. Je loopt net niet tegen een boom, maar je hebt geen idee waar je bent en waar je heen gaat. Beetje eng. 

Door Geerhard Bolte

De inhoudsopgaven van de manuscripten en boekvoorstellen die ik ontvang zijn soms onbegrijpelijk. Ze bevatten wel een opsomming, maar de samenhang tussen de hoofdstukken ontbreekt. Niet zelden wordt gewoon een tiental aspecten van een onderwerp in evenveel hoofdstukken belicht. Zonder een zin te hebben gelezen, weet ik al dat ik ga verdwalen – omdat de auteur ook is verdwaald.

Een ongestructureerd boek schrijven is als ’s nachts in een donker bos wandelen met een zaklamp. Je loopt net niet tegen een boom, maar je hebt geen idee waar je bent en waar je heen gaat. Beetje eng. 

<<  2 3 4 5 6 [7