Skip to main content

Hoeveel boeken passen er in de top tien?

23 januari 2024

Voor de meeste mensen is dit een eenvoudig raadsel, maar auteurs hebben er vaak moeite mee. Volgens hen is het antwoord elf.

Als je managementboek binnenkort verschijnt, dan droom je natuurlijk dat je boek in de top tien komt. Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak gebeurt het nou dat er zo’n fan-tas-tisch boek over dit onderwerp is verschenen. Als enkele maanden na de publicatie langzaam maar zeker het besef doordringt dat het misschien niet gaat gebeuren, dan kun je het maar moeilijk accepteren. Onbegrijpelijk, denk je stiekem, dat dat niemendalletje over projectmanagement zo goed scoort. En dat flutboek over reorganiseren, dat zal de auteur zelf wel hebben opgekocht.

De frustratie van de debuterende auteur is begrijpelijk. Als je net een half jaar hebt opgeofferd aan het schrijven van een boek, dan is het onverteerbaar dat andere boeken populairder zijn dan dat van jou. Maar helaas passen er maar tien boeken in de top tien.

Niemand wil achteraan bungelen

Voor managementboekauteurs is de ranglijst van online boekhandel managementboek.nl toonaangevend. Auteurs van managementboeken houden nauwlettend bij op welke plek hun boek staat. Iedereen wil in de top tien staan, maar niemand wil achteraan bungelen in de lijst.

De behoefte om te winnen is begrijpelijk, maar je doet jezelf er onnodig pijn mee. Er zijn namelijk maar drie goede redenen waarom boeken in de top tien staan, en die hebben niet per definitie te maken met hun superieure kwaliteit.

Succesvolle boeken zijn vaak nieuwe boeken, waarvan in de eerste periode na de publicatie bovengemiddeld veel exemplaren worden verkocht. Ze belanden dan voor korte tijd in de top tien. Soms staan ze na een half jaar niet eens meer in de top duizend. Succesvolle boeken worden daarnaast vaak in de eerste periode actief gepusht door de auteur en de marketingmensen om hem heen, waardoor een substantieel deel van de markt vlug verzadigd raakt. Ook deze boeken raken na enige tijd in de vergetelheid. Wat overblijft, zijn de echt populaire boeken. Maar let op: dat zijn dus niet per definitie de beste boeken.

Haute couture

Jij hebt natuurlijk wel een goed boek geschreven, maar bedenk dat er maar een beperkte markt is voor haute couture. Als je boek dan ook nog eens over een populair onderwerp gaat, dan moet je bedenken dat er nu eenmaal veel concurrentie is. En als het daarentegen over een niche-onderwerp gaat, dan moet je bedenken dat er maar een beperkt publiek is.

Vergeet die top tien, bedenk liever een alternatieve definitie van succes en trakteer jezelf op champagne als je bijvoorbeeld meer dan vijf positieve recensies hebt ontvangen, als je omzet tien procent is gestegen of als je meer dan drie uitnodigingen hebt ontvangen voor lezingen.

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.