Skip to main content

De belangrijkste doelgroep van je boek, dat ben je zelf

23 januari 2024

Ik kan me niet voorstellen dat een voetballer voor zijn sport kiest om voetbalfans een plezier te doen. Zelfs een voetbalcoach houdt volgens mij geen rekening met de wensen van de fans van zijn club. Voetballers en hun coaches doen gewoon wat ze leuk vinden en ze doen het zo goed mogelijk, afgemeten aan hun capaciteiten en die van de concurrentie. Vervolgens zien ze in het weekend wel wie er komt opdagen. Schrijvers van non-fictieboeken pakken dat vreemd genoeg heel anders aan.

Schrijvers van bijvoorbeeld managementboeken vragen zich niet zelden af voor wie ze het boek gaan schrijven en proberen vervolgens rekening te houden met die doelgroep, bijvoorbeeld door de toegankelijkheid en de stijl van hun verhaal aan te passen. Het is goedbedoeld, maar het is volgens mij de omgekeerde wereld.

Wil je een boek schrijven? Doe dan wat voetballers doen en ga gewoon zo goed mogelijk schrijven. Lees boeken en probeer erachter te komen hoe andere auteurs schrijven. Doe je research en zorg ervoor dat je straks origineel voor de dag kunt komen. En ga zelf zo veel mogelijk schrijven, met het enthousiasme waarmee kinderen op straat staan te voetballen. Schrijf mails, speeches, blogs en teksten voor je manuscript. Experimenteer met structuur en stijl, om erachter te komen wat jou ligt.

Natuurlijk, als je daarna besluit om een boek te schrijven voor verpleegkundigen schrijf je een ander boek dan dat je een boek schrijft voor bestuurders in de zorg. Dan is het logisch dat je rekening houdt met bijvoorbeeld informatiedichtheid, toegankelijkheid en stijl. Maar je keuze voor verpleegkundigen moet voortkomen uit de wens om dat specifieke boek te schrijven, niet omdat ze een ‘interessante doelgroep’ zijn. Zeker als je om commerciële redenen voor een doelgroep kiest, ondergraaf je volgens mij je eigen motivatie en schrijf je waarschijnlijk een minder goed boek – wat zich waarschijnlijk vertaalt in minder lezers.

Als ik na de publicatie van een boek vraag wat de auteur het leukste heeft gevonden aan het hele proces, dan zegt hij bijna altijd hetzelfde: ‘Ik heb er zo veel van opgestoken. Ik dacht dat ik het allemaal al wist, maar door onderzoek te doen en mijn eigen kennis en ervaring nog eens tegen het licht te houden, kwam ik tot geheel nieuwe inzichten.’ Auteurs denken dat ze hun lezers een plezier gaan doen, maar ze blijken uiteindelijk vooral zichzelf een plezier te doen. De belangrijkste doelgroep van je boek, dat ben je zelf.

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? 

Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek

Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.