Het schrijven van een managementboek kost maar een kwartier
Laat je niet wijsmaken dat je geen tijd hebt voor het schrijven van een boek. Meer dan een kwartier per dag heb je niet nodig.
Hoeveel woorden moet een managementboek tellen? Het mag natuurlijk niet zo licht zijn dat het uit je hand waait, maar ook niet te zwaar om vast te houden. Een paperback, anderhalve centimeter, dat lijkt me precies goed. Daarvoor moet je ongeveer 36.500 woorden schrijven. En wat een toeval, daarvoor moet je precies honderd woorden per dag schrijven om het boek binnen een jaar af te ronden.
De voorgaande tekst telt precies honderd woorden, de hoeveelheid die je elke dag moet schrijven. Zeg nou zelf: dat stelt toch niets voor? Dat kost je niet meer dan een kwartier, tijdens het ontbijt, die saaie Zoommeeting of een commercial break op tv.
Er is één catch: het schrijven van honderd woorden in een kwartier lukt alleen als je vooraf weet wat je moet gaan schrijven. Je hebt dus een gedetailleerd plan nodig van je boek, een inhoudsopgave die niet alleen op hoofdstukniveau en op paragraafniveau is uitgewerkt, maar een of twee niveaus dieper. Daarmee maak je van je boek een invuloefening.
Het uitwerken van zo’n plan kost veel tijd, die ik natuurlijk niet in de voorgaande berekening heb meegenomen, dan was mijn betoog in het water gevallen. Maar het is een investering die zichzelf terugverdient omdat je vanavond doelgericht kunt gaan schrijven aan het eerste argument van paragraaf 3.4 en geen tijd verspilt.
Met een goed plan op zak vind je elke dag tijd om aan je boek te werken. Ik durf te wedden dat je je manuscript binnen een jaar afrondt. Allemaal dankzij een kwartier schrijven per dag, dat kun jij toch ook?
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.