Skip to main content

Wat je als auteur kunt leren van Jan Smit en Ilse de Lange

30 januari 2025

Kruip niet terug onder je steen zodra je non-fictieboek is verschenen. Dit is het moment om op tour te gaan en de wereld te veroveren!

Voor muzikanten is het de normaalste zaak van de wereld: je maakt een album en vervolgens ga je op tour. Zelfs muzikanten als Ilse de Lange en Jan Smit staan ondanks hun bekendheid nog continu op het podium. Ze weten dat de optredens onmisbaar zijn om te werken aan een relatie met hun achterban, want die relatie is essentieel voor hun bestaan als zanger: zonder optredens geen streams, en zonder streams geen optredens. Sommige artiesten hebben een bloedhekel aan de hits waarmee ze bekend zijn geworden, maar ze zingen ze wel. Elton John vindt dat zijn fans er recht op hebben, maar het gaat niet van harte: “If I have to go play ‘Crocodile rock’ again, it’s like, ‘I’m gonna kill myself’.” 

Voor veel schrijvers van non-fictieboeken houdt het werk op als hun boek is verschenen. Ze hebben hun ziel en zaligheid gestoken in de research en het schrijven van hun boek en nu is het mooi geweest. Tijd om te oogsten; om te genieten van de complimenten en de royalty’s. Helaas blijft die oogst beperkt als ze zichzelf en hun boek verder niet actief op de kaart zetten. 

Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen tussen jou en een muzikant. Je hebt beiden een boodschap en een eigen stijl. Ook heb je beiden een eigen doelgroep. Een muzikant bereikt die tijdens optredens in zalen en theaters. Hoe kun jij je doelgroep bereiken?

Podiumangst

Ik zie dat onze auteurs allemaal hun eigen weg hebben gekozen. Maar onderaan de streep zijn er drie manieren waarop actieve auteurs een band opbouwen met lezers en potentiële lezers: het geven van presentaties, het geven van trainingen en schrijven over het onderwerp van hun boek via sociale media, zoals LinkedIn. Met andere woorden: het is niet zo moeilijk om manieren te vinden om jouw doelgroep te bereiken. 

Als ik auteurs vraag waarom ze niettemin terughoudend zijn, zeggen sommigen dat ze gewoon geen tijd hebben. Ze hebben na de publicatie van hun boek bijvoorbeeld een nieuwe klus gekregen. Anderen geven eerlijk toe dat ze het niet durven. Ze vinden het eng om op een sinaasappelkistje te klimmen en hun verhaal te vertellen. Als ik doorvraag, blijken deze auteurs echter een vertekend beeld te hebben van wat zij als succesvolle promotie zien. Ze hebben podiumangst omdat ze denken aan volle zalen en duizenden lezers. Maar zo groot is je publiek in het begin helemaal niet. 

Vrijwel alle popsterren zijn ooit klein begonnen. Ilse de Lange begon niet in het GelreDome maar werkte bij de Schoenenreus in Almelo terwijl ze werkte aan haar eerste album en zo nu en dan optrad in kleine zalen. Zo kun je als auteur ook beginnen. Geef een training of een presentatie voor twintig collega’s, familieleden en vrienden. Schrijf een blog en knijp in je handen als je tien lezers krijgt. De volgende week streef je naar vijftien. 

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? 

Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek

Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.