Skip to main content

Is jouw manuscript een Marilyn Monroe of een lookalike?

23 januari 2025

In de smaak vallen bij een uitgeverij is eigenlijk niet zo moeilijk. Je hoeft maar aan twee criteria te voldoen. Heb je een originele boodschap en ben je aantrekkelijk? 

Sommige mensen denken dat het heel moeilijk is om manuscripten te beoordelen, maar dat valt reuze mee. De criteria die uitgevers gebruiken zijn heel eenvoudig. Ik stel mezelf maar twee vragen als ik een boekvoorstel of een manuscript lees: heb je een originele boodschap en is het manuscript aantrekkelijk geschreven? Als ik twee keer ja kan zeggen, dan meld ik de auteur dat ik geïnteresseerd ben. Dat gebeurt niet zo vaak. 

Emma en Noah

De meeste manuscripten die ik ontvang, zijn om te beginnen niet zo origineel. De auteurs van deze boeken lijken een beetje op de papa’s en mama’s die hun kind Emma en Noah noemen. Ze denken origineel te zijn, om er vervolgens achter te komen dat ze voor de populairste kindernamen van het jaar hebben gekozen. Vreemd is dit niet. Bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie, zijn nu eenmaal populair en dan denken veel mensen: ‘Daar heb ik wat over te vertellen!’ Dat kan wel zo zijn, maar dat hebben anderen natuurlijk ook. Je moet de lat wat hoger leggen en iets bedenken wat anderen (nog) niet hebben bedacht. 

De meeste manuscripten die ik ontvang, zijn ook niet zo goed geschreven. Meestal weet ik al hoe laat het is als ik de begeleidende e-mail lees. Daar staan meestal zoveel fouten in dat ik het manuscript al met tegenzin open. Sterker nog: je weet dat je iets bijzonders hebt ontvangen als een e-mail foutloos en aantrekkelijk is geschreven. 

De meeste manuscripten die ik ontvang, lijken dus niet op Marilyn Monroe. Ze zijn niet even uniek en niet even aantrekkelijk. De meeste manuscripten zijn een lookalike. Leuk voor feesten en partijen, maar de kans dat ze worden uitgenodigd in Hollywood is klein.

Lookalike

Voor de lezer die tot hier is gekomen, heb ik ook goed nieuws: het omgekeerde is ook waar. Het is helemaal niet zo moeilijk om te scoren bij een uitgeverij: je hebt alleen een originele boodschap nodig en je hoeft er slechts een verdomd goed boek over te schrijven. 

Moeilijk? Natuurlijk is dat moeilijk, daarom zijn lezers bereid er twintig euro voor te betalen, dan hoeven zij dat monnikenwerk niet te doen. Onmogelijk? Natuurlijk niet. Iedereen die bereid is zijn eigen ideeën ter discussie te stellen, is in staat om een origineel idee te bedenken. En goed schrijven is een kwestie van heel veel lezen en heel veel oefenen. Lees een jaar lang elke week een goed boek en volg tegelijkertijd een cursus creatief schrijven, en je zult zien dat je stijl met sprongen vooruit gaat. 

En voor je het weet, kijk je op je beeldscherm en zie je iets origineels en aantrekkelijks: een heuse Marilyn Monroe. De enige echte. 

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? 

Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek

Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.