Wat je als schrijver kunt leren van een timmerman
Wil je beter leren schrijven? Ga dan klussen. Repareer je fiets, metsel een muurtje of bouw een tafel.
Ik ben een YouTube-klusser. Ik heb weinig ervaring met timmeren, schilderen of het repareren van huishoudelijke apparaten, maar dankzij de video’s van allerlei handige ambachtslieden en doe-het-zelvers hoef ik ze alleen maar na te doen. Er zijn er zelfs enkele die ik op de voet volg. Ik word altijd blij als er weer een video verschijnt van Daan Kayser, een opgewekte Hollandse creatieveling die met evenveel plezier een oud huis verbouwt als een hottub maakt van een afvalbak. Of neem de Australiër Neil Paskin, zo’n sympathieke perfectionist die je het gevoel geeft dat jij dat ook kunt, een gitaar bouwen van afvalhout. Gewoon, omdat het kan. Bovenaan mijn kluspiramide staat de Britse bootbouwer Leo Sampson Goolden die de afgelopen zeven jaar het half vergane zeiljacht Tally Ho heeft gerestaureerd.
Niet opgeven
Ik denk niet alleen aan mijn YouTube-vrienden als ik de kabel van de citruspers vervang, maar ook als ik een flaptekst schrijf voor een boek of sleutel aan mijn blog. Een tekst schrijven is niet veel anders dan klussen. Terwijl je schrijft, moet je nadenken over het gereedschap en het materiaal dat je gebruikt. Hoe kun je onderwerpen aan elkaar lijmen die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben? Hoe kun je woorden bewerken die te zwaar of te groot zijn voor een luchtige zin? Hoe kun je een tekst inkorten zonder dat de boodschap verandert? Als het even niet wil lukken, dan denk ik aan Daan, Neil of Leo en vraag ik me af hoe zij het probleem zouden oplossen. Ik weet in elk geval dat ze niet zouden opgeven, en met wat zagen, lassen en timmeren lukt het uiteindelijk wel om de zin te boetseren die ik voor ogen had.
Motoronderhoud
De grootste klussende schrijver was ongetwijfeld Robert M. Pirsig. Deze Amerikaanse filosoof schreef in 1974 het onvergetelijke boek Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values. Het boek is een fictieve autobiografie waarin een hoofdpersoon met zijn zoon zeventien dagen door Amerika reist op zijn Honda CB77. Intussen denkt de hoofdpersoon na over het leven, menselijke waarden en het begrip kwaliteit in het bijzonder. Uiteraard moet er het nodige worden gesleuteld aan de motor, wat leidt tot de nodige bespiegelingen. Terzijde: Pirsigs meesterwerk werd meer dan honderd keer afgewezen voordat een uitgever het accepteerde. Er zijn sindsdien meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht.
Nu ik erbij stilsta, heb ik waarschijnlijk meer geleerd van schrijven van mijn immer doe-het-zelvende vader, mijn YouTube-helden en klussende schrijvers als Pirsig, dan van al mijn schrijfdocenten en hun taaladviesboeken. Deze week geef ik weer een masterclass over het schrijven en publiceren van een boek. Vertel het maar niet tegen de deelnemers, maar misschien hadden ze beter een timmercursus kunnen volgen.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.