Skip to main content

Wat wil je zelf met je boek bereiken?

23 januari 2024

De meeste auteurs van een non-fictieboek hebben goed nagedacht over hun boek, maar niet over zichzelf.

Sommige boekvoorstellen die ik ontvang, zien er keurig uit. De auteurs van deze voorstellen hebben goed nagedacht over de invalshoek en de structuur van hun boek. Soms hebben ze zelfs een synopsis geschreven waaruit blijkt dat ze heel goed weten waar hun boek precies over gaat. Het gebeurt echter zelden dat ik als uitgever een goede persoonlijke beschrijving van de auteur ontvang. De ene keer is het een droge opsomming van iemands carrière die even aantrekkelijk is als de lijst met ingrediënten op een levensmiddelenetiket, maar met louter ingrediënten weet ik nog niet hoe de inhoud smaakt. De andere keer is het een lyrisch reclameverhaal dat evenmin overtuigt. Een gemiste kans.

Er zijn drie redenen waarom het slim is om zorgvuldig na te denken over je eigen rol als auteur en de manier waarop je die presenteert. De eerste reden is dat je een uitgeverij moet overtuigen, de tweede reden is dat je de lezer moet overtuigen en de derde reden is dat je jezelf moet overtuigen. Wat willen al deze mensen weten?

Heb je verstand van zaken?

Het eerste wat ik doe tijdens het beoordelen van een manuscript is het lezen van het LinkedIn-profiel van de auteur en eventuele andere online informatie. Ik wil weten of de auteur gezien zijn opleiding en/of werkervaring kennis van zaken heeft. Het gebeurt niet zelden dat de kennis in een boek meer is gebaseerd op zelfvertrouwen dan op betrouwbare bronnen. De mate waarin een boek is geworteld in iemands carrière zegt ook iets over zijn motivatie om (de inhoud van) het boek de komende jaren te promoten. Sommige manuscripten zijn het resultaat van een bevlieging: ik heb meer dan eens meegemaakt dat een auteur na de publicatie zijn belangstelling voor het onderwerp verloor en zelfs binnen een paar maanden een boek ging schrijven over een heel ander onderwerp.

Voor de lezer is jouw achtergrond ook heel relevant. Of je het leuk vindt of niet, voor de lezer is het een plus als jij tussen negen en vijf iets doet dat affiniteit heeft met het onderwerp van een boek. Is het kookboek geschreven door een kok of een hobbykok? Is het psychologieboek geschreven door een psycholoog met jarenlange ervaring als therapeut of door een trainer die het onderwerp leuk vindt? Ook auteurs zonder zichtbare kennis en ervaring kunnen uitstekende boeken schrijven, maar ze hebben de schijn tegen. Alle reden om extra kritisch te kijken naar de manier waarop je je profileert.

Ben je een goede verkoper?

Anders dan veel mensen denken, heeft een uitgeverij beperkte middelen en mogelijkheden om een boek te promoten bij het grote publiek. Je hebt een enthousiaste auteur nodig die bereid en in staat is om zijn boodschap te delen. Ik wil als uitgever daarom niet alleen weten of jij kennis van zaken hebt, maar ook of je jouw kennis graag deelt en een groot netwerk hebt. Een uitgeverij is natuurlijk geïnteresseerd in goede boeken, maar aan goede boeken is eigenlijk geen gebrek. Er is wel een gebrek aan auteurs die in staat zijn om hun boek succesvol op de kaart te zetten. Als je de afgelopen paar jaar via LinkedIn drie bijdragen hebt geschreven en niet meer dan 231 connecties hebt, belandt je manuscript onderaan de stapel. Als je elke week blogt en daarmee duizenden volgers en connecties hebt verzameld, kun je op meer aandacht rekenen.

Wat wil je zelf met je boek? 

Je kunt jezelf nog zo aantrekkelijk profileren voor uitgeverijen en lezers, maar dan ben je er nog niet. Heb je ook nagedacht over wat je zelf met je boek wilt bereiken? Zie je dit boek als de afsluiting van een fase in je leven of is dit de start van een nieuw hoofdstuk? Wil je jezelf op de markt zetten als de nieuwe expert op jouw vakgebied? Schrijf je het boek om je status te onderbouwen? Wil je er nieuwe klanten mee binnenhalen? Wil je in de toekomst les gaan geven, trainen, adviseren of coachen? De keuzes die je maakt over de rol van het boek in jouw leven bepalen ook hoe het boek geschreven, uitgegeven en gepromoot moet worden.

Ik kan helaas geen blauwdruk geven voor het ideale auteursprofiel. Ik vind het vooral belangrijk dat je de voorgaande vragen beantwoordt en dat de tekst aansluit bij jouw karakter. De een lukt dit in twee alinea’s, de ander in twee pagina’s. De een geeft een feitelijke opsomming, de ander maakt er een lopend verhaal van. Het is allemaal goed, als het maar klopt. 

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? 

Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek

Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.