Jan-Joost Kroon
Waarom heb je voor Haystack gekozen?
Ik heb voor Haystack gekozen omdat in één van de filmpjes op de website in een interview met Geerhard de volgende woorden voorbij kwamen: “het moeten vooral leuke managementboeken zijn, het liefst met een knipoog”. Dat is iets wat ik ook graag wilde met mijn boek. Ik heb contact opgenomen met een aantal uitgeverijen om te voelen welke het beste bij mij paste. In mijn gesprek met Geerhard had ik na een paar minuten al door: “deze man voelt aan welke kant ik op wil”, dat voelde goed en heb daarom vrij snel daarna gekozen voor Haystack.
Wat kenmerkt Uitgeverij Haystack?
Pragmatisme en directheid. Het boek, en de insteek van het boek moeten vooral herkenbaar zijn voor de lezer: sla moeilijke dingen maar plat, laat soms details (die ik als vakgek wel belangrijk vind, maar voor de lezer niets uitmaakt) gewoon weg. Ik heb met verschillende mensen binnen Haystack gewerkt en ik vond het heel prettig dat ik duidelijke feedback kreeg, zonder poepas. Dat werkt voor mij het beste.
Wat vond je van de begeleiding?
In eerste instantie was ik vooral opzoek naar hulp bij de structuur van het boek en toon van het boek. Ik kreeg een leesverslag terug van mijn redacteur Susan over eerste aanzet van mijn manuscript. Dit hielp enorm omdat hierin voor mij duidelijk werd wat voor structuur ik wilde kiezen en welke toon ik zou doorvoeren in het boek. Met Haystack heb ik een planning vooraf afgestemd wanneer ik wat zou aanleveren, ook dat was een stok achter de deur om die deadlines ook echt te halen (iemand zit toch op je input te wachten). De laatste fase van het boek (met alle correcties etc.) vond ik wel pittig, dan komen de details aan bod maar goed: alles wil je goed hebben. Maar ook hierin werd ik goed begeleidt. De opmaak en vormgeving van het boek liepen ook heel goed. Samen met Jessisca (vormgever) en Geerhard een keer bij elkaar gezeten om de sfeer van het boek door te nemen en dat leidde snel tot een gave omslag van het boek. Debbie (opmaak) heeft deze sfeer erg mooi doorgevoerd in het boek zelf. Monique nam mij al vrij snel mee in het promotie proces en hierin werd vooraf ook duidelijk wat Haystack doet aan promotie en waar je zelf ook nog dingen voor kunt opzetten. Al met al, met alle mensen heel fijn contact en samenwerking.
Ben je tevreden over het eindresultaat?
Onwijs! Het boek is echt een weergave van mijn gedachten over het bedrijfsleven, de Italiaanse maffia en wat ze van elkaar kunnen leren. De nuance van de kleur en sfeer van het boek vind ik heel mooi. Als ik het boek opnieuw zou uitgeven zou ik hopen dat het er weer zo goed uitziet als dit boek.
Nog iets wat je graag kwijt wilt over Haystack en/of het schrijven van je boek?
Als je een boek wilt schrijven, zeg dan niet op verjaardagen tegen anderen: “dat is iets wat ik echt nog een keer wil gaan doen…” Nee, doe het gewoon, en wacht er niet mee. Een perfect moment om het schrijven is er nooit. Een schrijfproces creëer je zelf, tijd heb je niet: tijd moet je maken. Het is een geweldige ervaring en uitdaging die ik veel mensen kan aanraden.