Een promotiekalender als remedie tegen postpublicale depressie
Het overkomt veel auteurs: je boek is af en plotseling voel je een wolk van vermoeidheid neerdalen. Maak daarom een kalender, dan krijg je weer zin om met de promotie te beginnen.
Als je maandenlang naar een hoogtepunt hebt toegeleefd, kun je in een diep dal vallen als je het eenmaal bereikt. Ik zie het bijvoorbeeld gebeuren bij mensen die net zijn verhuisd: alles was tot in de puntjes voorbereid, maar als ze eenmaal in hun nieuwe huis wonen, hebben ze geen energie meer. Een jaar na de verhuizing hangen er nog kale peertjes aan het plafond. Ook auteurs vallen soms in een diep dal. Na de publicatie van hun boek lopen ze leeg als een ballon. Een van onze auteurs noemde dit zijn postpublicale depressie: hij had even geen energie meer voor de promotie. Jammer, want als je boek verschijnt, begint het eigenlijk pas.
Foto’s delen via Instagram, bloggen via LinkedIn, een podcast maken, workshops geven: als je boek eenmaal is verschenen zijn er veel kansen om je boek te promoten, maar het zijn er te veel om te overzien. Je hebt het gevoel geen controle te hebben, wat onvermijdelijk tot stress leidt. Voor onze managementboekauteurs zijn we dit jaar daarom begonnen met het maken van een promotiekalender.
Onze auteurs ontvangen een overzicht voor enkele maanden met daarin elke week gemiddeld drie activiteiten. Elke activiteit is een klein, haalbaar doel. De publicatiedatum is dankzij de kalender niet meer de dag dat voor hun gevoel alles moet gebeuren, maar het begin van een nieuwe fase. We maken het ze daarbij zo makkelijk mogelijk door de auteur te voorzien van veel content, denk bijvoorbeeld aan visuals zoals infographics.
Ik heb veel respect voor mensen die dingen voor elkaar krijgen door in hun kracht te staan, hun innerlijke vrijheid te vinden of hun verlangen te delen. Ik heb zelf meer aan een projectplanning en een to-do-lijst. En elke dinsdag ontvang ik een dreigmail van een collega die mij erop wijst dat het weer tijd is om een blog te schrijven. Zo ben ik elke dag bezig met het afvinken van de taken op mijn kalender. Hopelijk gaat deze aanpak onze auteurs ook een beetje helpen.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.