Skip to main content

Hoe lang mag je doen over het schrijven van een blog?

23 januari 2024

Dat sociale media snel zijn, is nog geen reden om snel te schrijven. Neem de tijd als je als auteur een blog schrijft. Een pleidooi voor slow bloggen.

De Iers-Britse schrijver Oscar Wilde was niet vlug tevreden. Zo schreef hij eens over zijn dagelijks werk: ‘De hele ochtend heb ik gewerkt aan de proefdruk van een van mijn gedichten en een komma eruit gehaald. ‘s Middags heb ik hem weer teruggezet.’ Deze one-liner van Wilde is een klassieker geworden omdat hij het getob van de schrijver zo goed verwoordt. Maar is het niet overdreven om urenlang te sleutelen aan een blog in de wetenschap dat je tekst scrollend en swipend wordt gelezen door lezers die je laten barsten zodra ze een filmpje ontvangen over een dansende hond?

Nee, natuurlijk niet. Als je auteur bent is het schrijven van een blog de beste manier om je kunsten te tonen en lezers naar je boek te lokken. Als je bovendien ondernemer bent, maak je tegelijkertijd een goede beurt bij klanten en binnenkort-misschien-wel-nieuwe-klanten. Maar het feit dat je al een boek hebt geschreven, wil helaas niet zeggen dat het vanzelf gaat, integendeel: een schrijver is iemand voor wie schrijven juist moeilijker is dan voor anderen.

Puzzelen

Elk blog begint met de opgave om weer een origineel onderwerp te vinden. Dat betekent lezen, piekeren en nog meer lezen: voor je het weet heb je urenlang gezocht en heb je nog niet meer dan een vaag idee en een paar leuke anekdotes.

En als je dan een goed idee hebt gevonden moet het echte werk nog beginnen: het schrijven van de tekst. Hopelijk beleef je plezier aan het puzzelen met taal – piekeren over de juiste metafoor, sleutelen aan een overtuigend argument, zoeken naar een alternatief voor een lelijk woord – maar hoe vaak je het ook doet, het gaat nooit vanzelf.

Je bent een dag verder en je blog is af. Je hebt je tekst naar een paar meelezers gestuurd, en de laatste foutjes verwijderd. En dan volgt wat misschien wel de grootste zorg is van de gemiddelde blogger: een afbeelding zoeken. Ik spreek bloggers die meer tijd kwijt zijn met het zoeken naar aantrekkelijke stockfoto’s dan met het schrijven van hun blog.

Hoeveel tijd heb je er tot nu toe ingestoken: 2 uur, 4 uur, 8 uur? Maak je geen zorgen, je tijd is welbesteed, hoe zou je al die lezers anders bereiken? Een week adverteren op een billboard? Tienduizend euro. Een advertentie in een vakblad? Tweeduizend euro. Een radiocommercial? Vijfduizend euro.

Schrijf je in voor mijn webinar over bloggen

Vanaf volgende week geef ik opnieuw een reeks webinars over het schrijven van blogs, speciaal voor auteurs. Het eerste webinar gaat over het bedenken van ideeën. Het tweede webinar gaat over het schrijven van aantrekkelijke blogs. Het derde webinar gaat over het gebruik van illustraties.

Wil je meedoen? Meld je dan hier aan. Vergeet vooral niet om vragen over bloggen in te sturen, ik probeer ze allemaal te beantwoorden.

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.