Wat schrijf je in de inleiding van je boek?
Voordat je naar een film gaat, heb je waarschijnlijk de trailer bekeken. Meestal wordt er al veel verklapt in zo’n trailer. Je ontdekt wat het genre is van de film, waar het verhaal over gaat en wie erin meespeelt. Toch weerhoudt al die voorkennis je er niet van om naar die film te gaan, integendeel: je wilt hem nu nog liever zien. Met de inleiding van je boek wil je precies hetzelfde bereiken: de lezer het boek in lokken door enkele aantrekkelijke ingrediënten van je boek te verklappen.
Het eerste en belangrijkste ingrediënt van je inleiding is je boodschap. De kunst is om die boodschap niet nonchalant voor de voeten van je lezer te werpen, maar er een ontdekking van te maken. Beschrijf hoe jouw visie tot stand kwam en hoe belangrijk deze is voor de lezer. Amerikaanse schrijvers van non-fictieboeken hebben het beschrijven van zo’n ontdekkingstocht tot een kunst verheven. Pagina’s lang houden ze je aan het lijntje, de spanning stijgt en dan plotseling wordt de ontdekking met veel vuurwerk gepresenteerd. Wow, denk je bij jezelf, dat wil ik ook. Je bent bijna jaloers dat de schrijver ‘het’ als eerste heeft bedacht en je kunt niet wachten tot je meer te weten komt over de manier waarop ‘het’ werkt. Eerlijk gezegd blijkt ‘het’ in de praktijk erg tegen te vallen, maar je hebt wel pagina’s lang op het puntje van je stoel gezeten.
Het tweede ingrediënt dat in een inleiding niet mag ontbreken, is een indruk van het avontuur dat de lezer kan verwachten. Zoals in Hollywoodfilms de spectaculairste stunts van Tom Cruise al in de trailer worden getoond, zo kun jij in de inleiding alvast enkele tot de verbeelding sprekende onderdelen van je boek weggeven. Citeer de spannendste uitspraken van de mensen die je hebt geïnterviewd of beschrijf een voorbeeld waaruit overtuigend blijkt hoe groot de voordelen zijn van jouw aanpak.
Het derde ingrediënt van je inleiding is een indruk van de structuur van je boek. Lezers vinden het fijn als ze weten wat ze in een boek kunnen verwachten. Eerst gaan we een week naar Zwitserland waar we een bergwandeling maken en twee steden bezoeken. De twee weken die daarop volgen gaan we naar Italië waar we Rome bezoeken en nog een week aan het Gardameer verblijven. Maak de reis door je boek een beetje voorspelbaar, want de meeste mensen houden alleen van avontuur als ze precies weten wat ze kunnen verwachten.
Het vierde ingrediënt is stijl. Net als je voorwoord is je inleiding een smaakmaker. Smaakt je inleiding nergens naar, dan wordt je boek niet gekocht en niet gelezen. Je inleiding moet eigenlijk beter zijn dan de rest van het boek. Een goede inleiding is een achtbaan waarin je lezer van de ene naar de andere alinea vliegt. Overal moet wat te zien zijn. Je lezer moet lachen en huilen.
De meeste inleidingen die ik lees zijn saai. En dat is goed nieuws: het betekent dat jij je kunt onderscheiden door een inleiding te schrijven waarmee je opvalt. Je wint misschien geen Oscar, maar het is je wel gelukt om de zaal vol te krijgen.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.