Zo doe je dat, scoren met een boek
Vandaag verschijnt Laat je niet kiezen, en het is nu al het bestverkochte managementboek. Hoe doe je dat, scoren met een boek?
Er zijn allerlei factoren die bepalen of een boek een succes wordt, maar veel daarvan kun je niet meer beïnvloeden tegen de tijd dat je boek af is. Dan is er nog maar één factor over die je kunt bepalen, en dat is je eigen inzet om je boek te promoten. En volgens mij is die inzet meer dan ooit bepalend voor het succes van een boek.
In de aanloop naar de publicatiedatum van zijn boek kroop auteur Danny Mullenders als een berggeit omhoog tegen de schuine kliffen van de ranglijst der ranglijsten: de top honderd van Managementboek.nl. En enkele dagen geleden was het zover, hij stond met Laat je niet kiezen bovenaan de top en keek glimlachend neer op al die duizenden boeken die hij had overwonnen. Toen hij mij belde vanaf de top kon ik niets horen aan zijn stem, maar ik weet dat de klim hem veel energie heeft gekost. Want Danny heeft zijn vingers blauw geschreven om aandacht te vragen voor zijn boek.
De duizenden mensen die psycholoog Danny Mullenders de afgelopen jaren zijn gaan volgen via LinkedIn zijn niet teleurgesteld. Aan de lopende band ontvingen ze prachtige verhalen, anekdotes, filosofische wijsheden, persoonlijke ervaringen, parabels en praktische tips. Geen van zijn volgers heeft zijn boek gelezen, maar ze bestellen het allemaal omdat ze weten wat ze kunnen verwachten.
Want zo simpel is het: als jij wilt dat mensen geïnteresseerd raken in je boek, dan zul je mensen moeten vertellen wat je te bieden hebt. Je kunt natuurlijk wachten tot er een reportagewagen van het NOS Journaal voor de deur parkeert en Peer Ulijn je een microfoon aanbiedt, maar je kunt ook zelf het initiatief nemen. Met sociale media als LinkedIn, YouTube en Instagram kun je zelf tegenwoordig veel aandacht vragen en krijgen.
Ik sprak deze week met Raymond de Looze die twee succesvolle boeken schreef. Enige tijd na de publicatie van zijn boek Hoe je de beste versie van jezelf wordt (en waarom je dat vooral niet moet willen) besloot Raymond dat tijdelijk aandacht te geven aan een ander project. Prompt zagen we de belangstelling voor het boek kelderen.
Een verkoopster van een grote stenen boekwinkel in het westen van het land vertelde dat alle jonge klanten hun ideeën van sociale media hebben, niet zelden van auteurs die er enthousiast bloggen en vloggen. ‘Ik zag een boek op TikTok, hebben jullie dat?’, is tegenwoordig een doornormale vraag. Alleen oude sokken als ik halen hun leestips nog uit een krant.
Kortom, als je wilt scoren met je boek, dan moet je online om aandacht vragen, zoals een kind het ook aan zijn ouders moet vragen als het een ijsje wil. En soms moet je zelfs een beetje zeuren als ze nee zeggen. Want als je afwacht tot je spontaan krijgt wat je wilt, moet je soms lang wachten. En dat is zonde, want wat is er lekkerder dan een ijsje als het warm is. Of een lezer, als je boek net is verschenen.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.