Zou jij je eigen boek uitgeven?
Stel, je krijgt vandaag vijfentwintigduizend euro om een managementboek uit te geven. Maar er is een catch: het boek moet gegarandeerd een succes worden. Zou je dan je eigen boek uitgeven?
Vanaf november geef ik een nieuwe reeks masterclasses over het publiceren van je eigen managementboek. Eigenlijk is het raar dat ik dat doe als uitgever van managementboeken. De uitgever van een platenmaatschappij geeft toch ook geen muziekles? Dat klopt, maar ik denk dat hij misschien wat meer aanbod van goede muziek heeft.
Helaas zit er niet altijd muziek in de boekvoorstellen en manuscripten die wij ontvangen. Sommige voorstellen zijn schaamteloze kopieën van boeken die eerder zijn verschenen. Andere zijn zo vaag dat je geen idee hebt waar het boek over gaat. De teksten die trots worden aangeprezen, zijn niet zelden slecht gestructureerd en saai geschreven.
Ben ik cynisch? Helaas, de werkelijkheid is nog pijnlijker. Sommige begeleidende mails barsten van de taalfouten, over de manuscripten nog maar niet gesproken. En de auteurs beloven trots dat ze hun boek straks actief gaan aanprijzen, maar als ik hun naam online intik, blijken ze nog nooit een blog te hebben gepubliceerd.
Ruwe diamanten
Er is veel mis met veel boekvoorstellen, maar sommige zijn niettemin ruwe diamanten. Dan zit er bijvoorbeeld een hoofdstuk verstopt in een manuscript waarin een volstrekt origineel concept wordt geïntroduceerd. Andere auteurs hebben een saai rapport in plaats van een boek geschreven, terwijl ze duidelijk aantrekkelijk kunnen schrijven. En weer andere auteurs hebben een prima manuscript in handen, maar hebben geen idee hoe ze het onder de aandacht van het grote publiek kunnen brengen.
Juist omdat zo veel voorstellen en auteurs wel potentie hebben, maar niet weten hoe ze deze kunnen benutten, is het zo leuk om masterclasses te geven waarin ik auteurs kan leren hoe ze een goed managementboek kunnen publiceren.
U hebt één minuut
Tijdens masterclasses geef ik deelnemers soms drie verschillende boekvoorstellen. Echte boekvoorstellen, die ik recent heb ontvangen. De deelnemers krijgen daarbij vijfentwintigduizend euro aan Monopolygeld om in het gekozen managementboek te investeren. Maar er is een catch: het gepubliceerde boek moet geld opleveren, of ze moeten alles terugbetalen. Vervolgens krijgen de deelnemers één minuut om een keuze te maken. Onmogelijk, roepen ze dan. Toch weten ze binnen dertig seconden welk boek ze zouden kiezen.
Vervolgens vraag ik de deelnemers of ze hun eigen boek zouden kiezen onder dezelfde omstandigheden. En dan geven ze niet zelden toe dat ze dan voor een andere titel zouden kiezen.
Een managementboek schrijven kost ontzettend veel tijd, geld en energie. En het is zonde als je die verspilt. Je gaat een ruwe diamant ook niet ongeoefend met een hamer te lijf. Jouw boek verdient beter, en ik wil je er graag bij helpen. Samen met mijn collega’s heb ik drie nieuwe masterclasses samengesteld, over het bedenken van een goed boekvoorstel, het schrijven van je manuscript en het promoten van je boek. Wie weet tot ziens.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.