Ik heb nog meer in mijn mars
Zin in het schrijven van je tweede boek? Doe dat niet te vlug en ga vooral niet op zoek naar een splinternieuw onderwerp.
De meeste auteurs van een managementboek laten het niet bij één boek. Soms hangen ze al binnen enkele maanden bij mij aan de lijn met nieuwe plannen. In zo’n gesprek probeer ik hun enthousiasme niet te temperen, maar het is wel mijn doel om het plan uit hun hoofd te praten. Binnen een jaar een nieuw boek publiceren is geen goed idee. Je hebt dan onvoldoende tijd om je eerste boek voldoende te promoten. Als je met een nieuw boek begint, staat je hoofd daar niet meer naar, en je hebt er bovendien geen tijd meer voor.
Aardbeienjam van Shell
Als het op een dag echt tijd is voor een nieuw boek, dan hebben veel auteurs de behoefte om over een nieuw onderwerp te gaan schrijven. Ik heb nog meer in mijn mars, hoor je ze denken; ze willen hun lezers graag een andere kant van henzelf laten zien. Slecht idee. Ik snap die behoefte, maar voor de lezer hoeft het niet. Die wil van jou gewoon nog een boek over projectmanagement. En dan nog een.
Door een geheel ander onderwerp te kiezen, zet je je geloofwaardigheid op het spel. Je hebt die geloofwaardigheid opgebouwd met een goed boek over marketing en lezers kunnen zich niet voorstellen dat je ook verstand hebt van personal finance. Zo zou ik persoonlijk ook niet geïnteresseerd zijn in een potje aardbeienjam van Shell of benzine van Hero.
Expertstatus
Succesvolle schrijvers hebben hun oeuvre bijna allemaal opgebouwd rond een beperkt thema. Stephen King? Horror en thrillers. Matt Haig? Psychologie en fantasy. Berthold Gunster? Ja maar. George van Houtem? Onderhandelen. Blijven schrijven over het onderwerp waar je verstand van hebt, levert waarschijnlijk niet alleen een goed boek op, maar ook herkenbaarheid, zowel voor lezers als voor anderen die geïnteresseerd in je kunnen zijn. Denk als schrijver van managementboeken bijvoorbeeld aan klanten die je advies willen, sprekersbureaus die je willen uitnodigen voor een presentatie of journalisten die je mening willen vragen.
Met een boek onderbouw je je expertstatus, en met elk volgend boek over hetzelfde onderwerp worden je fundamenten sterker. Vroeg of laat kunnen mensen niet om je heen. En ja, natuurlijk heb je meer in je mars, maar die kennis bewaar je maar voor verjaardagsfeestjes waar familie en vrienden er geen moeite mee hebben dat je een kwartier uitweidt over jouw visie op leiderschap. Daarna pak je nog een biertje, en luister je beleefd naar hun visie op leiderschap.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.