Mag je een managementboek schrijven als je geen taalvirtuoos bent?
Wat een vraag, natuurlijk mag dat. Sterker nog, waarschijnlijk zullen je lezers dankbaar zijn dat je niet onnodig moeilijk doet. Hang twee citaten boven je bureau en er kan niets misgaan.
Zodra mensen een managementboek gaan schrijven, verandert hun taalgebruik. Ze denken dat de structuur van hun boek onnavolgbaar moet zijn en dat ze zo veel mogelijk moeilijke woorden moeten gebruiken. In manuscripten die ik lees, ben ik soms al na enkele pagina’s de weg kwijt. Intussen struikel ik over onbegrijpelijke managementspeak.
Natuurlijk, moeilijke maar treffende woorden en beeldende metaforen kunnen helpen om iets ingewikkelds helder uit te leggen. En een complexe structuur kan nodig zijn om alle argumenten te ordenen die je nodig hebt om je stelling overtuigend te onderbouwen. Maar meestal is simpel beter. Bijna altijd.
Doe je lezer een plezier en hang de volgende twee citaten boven je bureau.
‘Organisatie is wat je doet voordat je het doet, zodat het geen rommeltje is wanneer je het doet.’
Winnie The Pooh
Er moet een logische relatie zijn tussen elke zin, alinea, paragraaf en elk hoofdstuk in je boek. Zodra de lezer moet gaan nadenken over de structuur van jouw tekst, is dat een signaal dat jij de structuur bent vergeten, of dat je deze onnodig ingewikkeld hebt gemaakt. De structuur van je boek moet even helder zijn als die van een metrokaart.
‘Gebruik geen moeilijke woorden als je moeilijke dingen wilt begrijpen.’
Herman Melville
Vervang elk moeilijk woord door een simpel woord. Schrijf dat afdelingen beter moeten samenwerken, en pleit niet voor het optimaliseren van de functionele elasticiteit in de relatie tussen corporate entiteiten. Tenzij je natuurlijk denkt dat het voor je carrière beter is dat je onbegrijpelijk bent. In dat laatste geval verwijs ik je graag naar de Bullshit Generator.
Tot de dag dat we van een lezer een klacht krijgen dat een boek te begrijpelijk was, hoeft onze redacteur zich weinig zorgen te maken over het behoud van zijn baan als professioneel versimpelaar. Tenzij schrijvers natuurlijk collectief besluiten om vanaf morgen alleen nog kraakheldere manuscripten aan te leveren, dat kan natuurlijk ook. In theorie.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.