Miljonair met het schrijven van een paperback
Praten over geld is taboe onder auteurs. Je schrijft voor de eer, je doet het toch niet voor het geld? Maar elke auteur die ik ken, vraagt zich vroeg of laat af wat een boek oplevert. Ik snap de vraag: als je maanden gaat werken aan het schrijven van een non-fictieboek, dan wil je wel dat het wat oplevert. Zeker voor zelfstandigen is het een belangrijke vraag. Dan heb ik goed nieuws: een boek schrijven is misschien wel de meest lucratieve klus die je ooit hebt gedaan.
Bij het schrijven van een boek denk je bij de inkomsten waarschijnlijk vooral aan de royalty’s, het percentage van de verkoopprijs dat je krijgt dankzij de verkoop van een boek. Een paar euro per boek moet mogelijk zijn, en als er duizend exemplaren van je boek worden verkocht, dan heb je toch tweeduizend euro verdiend. Dat is op het eerste gezicht veel geld, maar niet als je het afzet tegen de tijd die je in het schrijven van het boek hebt gestoken. Als je twee maanden fulltime aan een boek werkt, dan heb je 6,25 euro per uur verdiend, dat is nog minder dan het minimumjeugdloon. Tot zover het slechte nieuws.
Het goede nieuws is dat er andere inkomstenbronnen zijn. Ik ken veel auteurs die een veelvoud van het bedrag aan royalty’s hebben verdiend met hun boek over projectmanagement of de psychologie van het overtuigen, in sommige gevallen miljoenen.
Goud waard
Vergeet die royalty’s. De echte opbrengst van het schrijven van een boek is de kennis die je ermee opdoet. Je kunt het schrijven van een non-fictieboek best vergelijken met het volgen van een pittige studie, denk hbo, universiteit, een MBA. En in vergelijking met studenten lees je waarschijnlijk méér artikelen en méér boeken, spreek je méér vakgenoten, analyseer je méér cases en put je waarschijnlijk uit jarenlange ervaring. Misschien leg jij de lat zo hoog, dat de gemiddelde student zijn hoofd niet eens zou stoten aan die lat, laat staan dat hij eroverheen zou kunnen springen.
Al die kennis, samengebald in een paperback die misschien maar 160 pagina’s telt, is goud waard.
Klantenbinder
Als je boek verschijnt, gebeurt er namelijk iets magisch. Al die uren die je hebt geïnvesteerd in de research en in het schrijven van je boek, verandert plotseling in belangstelling van klanten. Die metamorfose van jouw kennis vindt plaats omdat jouw expertise in de ogen van jouw klanten plotseling tastbaar is geworden.
Voordat je boek verscheen, was je natuurlijk ook al goed in wat je deed. Maar een klant kan nu eenmaal niet aan jouw blauwe ogen zien hoe goed jij bent. Of je nou arbeidspsycholoog, socialemedia-adviseur of hr-manager bent, je kwaliteiten zijn even onzichtbaar als de nieuwe kleren van de keizer. Misschien heb je ze aan, misschien niet. Maar met een boek in de hand zie je er plotseling een stuk betrouwbaarder uit. Het vertrouwen dat een boek oplevert voor auteurs, kun je niet overschatten. Als auteur kun je potentiële klanten makkelijker overtuigen om eens kennis met je te maken. En eenmaal in gesprek wordt het makkelijker om klanten ervan te overtuigen dat ze een handtekening moeten zetten onder de offerte.
Een boek kan bovendien klanten aantrekken die voorheen onbereikbaar waren. De meeste professionals leven in een klein wereldje, omsloten door de grenzen van hun bedrijf, hun bedrijfstak en hun expertise. Omdat je boek overal zichtbaar is, boor je ook contacten aan in andere werelden. Als coach help je misschien alleen jongeren met autisme, maar dankzij je boek raken volwassenen met andere psychische problemen ook geïnteresseerd.
Ten slotte kun je ook inkomstenbronnen aanboren die met een boek onder de arm veel makkelijker zijn. Denk bijvoorbeeld aan het geven van lezingen. De meeste experts die ik ken komen niet voor minder dan duizend euro opdraven.
Miljoenen
Ik ken meerdere auteurs van wie hun carrière in een stroomversnelling is geraakt dankzij hun boek. Ooit hebben ze de tijd en de moeite genomen om een onderwerp helemaal binnenstebuiten te keren. Dagenlang, wekenlang, soms maandenlang hebben ze hun best gedaan om hun ideeën aan te scherpen en ze zo op te schrijven dat iedereen ze zou begrijpen. Die tijd was welbesteed, want sinds het boek groeide de belangstelling van klanten snel. Als je hun omzet sinds de publicatie zou optellen, dan hebben sommigen miljoenen verdiend dankzij hun paperback. Dus kom op, even doorbijten.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.