Een oplosmiddel voor de grootste schrijfvlek
Wil je een uniek boek schrijven? Bestudeer dan de publicaties van al je concurrenten. Jouw boek is namelijk pas uniek als het anders is, niet omdat je het zelf uniek vindt.
Een paar weken geleden ontving ik een keurig manuscript van een auteur die duidelijk verstand van zaken had. Ik reageerde met een mail waarin ik mijn zorgen uitsprak over de originaliteit van zijn managementboek. Wat was zijn unieke invalshoek? Dat was tegen het zere been: de auteur meldde mij dat hij geen vergelijkbaar boek kende. Ik was verbaasd, want ik had moeiteloos meerdere boeken over hetzelfde onderwerp gevonden.
Zo’n reactie krijg ik vaker als uitgever: veel auteurs kunnen zich niet voorstellen dat lezers hun boek niet uniek vinden, terwijl er toch vergelijkbare boeken zijn uitgegeven. Sterker nog, ik denk dat ze vaak geen helder beeld hebben van de keuzestress van de moderne lezer.
Oogkleppen
Stel je eens zo’n lezer voor, die bijvoorbeeld op zoek gaat naar een boek over leiderschap, het onderwerp waar jij een boek over aan het schrijven bent. Die lezer gaat naar managementboek.nl en selecteert daar de rubriek Leiderschap. Dan kan hij kiezen uit (niet schrikken) 1.572 titels. Doe het eens, en lees er enkele titels, ondertitels en flapteksten. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar bij veel boeken zie ik niet wat er uniek aan is.
Wil je voorkomen dat lezers hun keuze moeten baseren op de kleur van de omslag? Wil je dat ze bewust voor jou kiezen? Dan moet je ervoor zorgen dat lezers weten wat er uniek is aan je boek.
Bestudeer alle concurrerende titels
Ik weet het, het is heel confronterend om je te verdiepen in boeken over hetzelfde onderwerp. Toch moet je ze allemaal bestuderen. Hoe kom je er anders achter of jouw boek in de ogen van je lezers uniek is, of dertien in een dozijn?
Zie je in andere boeken vooral verschillen met jouw manuscript? Dan ben je op de goede weg. Zie je vooral overeenkomsten? Dan is je boek nog niet goed genoeg. Het is overigens mijn ervaring dat de meeste manuscripten dan zelden weggegooid moeten worden. Waarschijnlijk heb je wel degelijk een originele kijk op de zaak, maar is deze nog niet (duidelijk genoeg) in het manuscript verwerkt.
Waar gaat je hart sneller van kloppen?
Voor jou als schrijver gelden dezelfde wetmatigheden als voor elke leverancier van producten of diensten, of ze nou boekhoudsoftware, shampoo of auto’s leveren. Een nieuwe auto moet ook anders zijn. Andere vormen, een andere aandrijving, gericht op een andere doelgroep, een andere prijs. Want als de auto niet anders is, dan is hij hetzelfde. En dan is de kans klein dat hij eruit springt als een consument op zoek gaat naar een andere auto.
Samen met een auteur lukt het ons bijna altijd om ervoor te zorgen dat een gewoon boek een uniek boek wordt. De eerste stap is de concurrentie-analyse en de tweede stap is een goed gesprek over jouw motivatie als professional: waar gaat je hart sneller van kloppen? Waar heb je veel ervaring mee opgedaan? Wat irriteert jou het meest tijdens je werk? Wat zijn de zorgen van jouw klanten? Vroeg of laat leiden deze twee stappen tot het unieke karakter van het boek. Dan hoef je het alleen nog te schrijven.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.