Drie online marketingtrucs om meer te verdienen met je boek (die bijna niemand toepast)
Een managementboek schrijven is bedrijfseconomisch gezien het domste wat je kunt doen. Als je zekerheid zoekt, kun je beter bij de supermarkt vakken gaan vullen. Het levert gegarandeerd geld op en je weet tenminste zeker dat mensen wat van je aannemen. Kun je het niet laten, en wil je dat boek toch schrijven, laat dan geen kans onbenut om er wat aan te verdienen. Naast het organiseren van trainingen en presentaties zijn er nog veel marketingkansen die de meeste auteurs onbenut laten. Dit zijn er drie.
Vul je kassa met crowdfunding
Hoe slecht je ook schrijft, hoeveel onzin je ook verkoopt, je moeder houdt toch wel van je. Van de onvoorwaardelijke liefde van je familie, je vrienden en je zakelijke relaties kun je profiteren door een crowdfundingcampagne op te zetten. Voordat je boek is verschenen kun je exemplaren van je boek verkopen, maar ook pakketten waarin je extra’s aanbiedt. Zo kun je mensen die vijftig euro betalen, aanbieden om aanwezig te zijn bij de boekpresentatie. Wie honderd euro biedt, krijgt het boek, mag aanwezig zijn bij de boekpresentatie en ontvangt een uitnodiging voor een besloten training. Enzovoort.
Meld je aan als affiliate
Bij Bol.com en Managementboek.nl kun je jezelf inschrijven als affiliate. Je krijgt vervolgens een code die je achter een link naar je boek op je eigen website kunt plakken. Als mensen via die link je boek kopen, krijg jij een kleine vergoeding. Met de nadruk op klein, maar nu de zomer is begonnen moet je maar denken: elke klik is een ijsje.
Merchandising
De content die je voor je boek hebt verzameld en de boodschap van je boek kun je op allerlei manieren hergebruiken en in delen verkopen. Zo kun je bijvoorbeeld moeiteloos checklists en whitepapers samenstellen en voor een bescheiden bedrag aanbieden op je website. Leent je boek zich ervoor, denk dan ook aan T-shirts, koffiemokken en muismatten. Er zijn genoeg online platforms waar je die per stuk kunt laten produceren en versturen.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.