Snel, snel, voordat iemand er met je boekidee vandoor gaat
Heb je een goed boekidee als auteur? Laat het dan niet verstoffen, want voordat je het weet publiceert iemand een boek over hetzelfde onderwerp.
Een goede journalist gaat te laat naar bed en verslaapt zich elke dag, maar als hij nieuws heeft, dan zorgt hij ervoor dat hij op tijd is. Komt er rook uit het dak van het Paleis op de Dam? Biedt een ambtenaar een kopie aan van de Miljoenennota op de tweede dinsdag in september? Heeft Gordon zich verslikt? Wat er ook gebeurt, hij moet het nieuws direct delen, want anders is het geen nieuws meer. Ik kan het weten, want ik ben journalist geweest. Het is meer dan eens gebeurd dat ik een briljant idee had bedacht en het te lang liet sudderen. Trots op mijn vondst bekeek ik het onderwerp van alle kanten, om vervolgens uitgebreid te gaan praten met deskundigen om het verhaal te onderbouwen. Maar nog voordat ik een woord op papier had gezet, verscheen hetzelfde verhaal in een concurrerend medium.
De factor tijd is niet alleen voor journalisten belangrijk. Als schrijver van een non-fictieboek moet je er ook rekening mee houden. Voor je het weet, publiceert iemand anders een boek met een vergelijkbaar idee. Jouw idee! Je hebt helaas geen alleenrecht op een onderwerp, maar je kunt wel de eerste zijn.
Beteuterd
Een nieuwe auteur klopte afgelopen najaar aan bij onze uitgeverij met een volstrekt origineel idee voor een boek over communiceren. Ik was enthousiast, want hij wilde gaan schrijven over een onderwerp waar al lange tijd niemand meer over had geschreven. De inkt van de overeenkomst was nog niet droog of een andere uitgeverij presenteerde trots een boek over vrijwel hetzelfde onderwerp, van een andere professional met dezelfde expertise als onze auteur. Beteuterd keken we naar het boek, uiteraard vastbesloten om een nog beter boek te gaan maken.
Hetzelfde gebeurt gelukkig ook. Een paar jaar geleden publiceerden we een boek over overtuigen, en kort daarna verscheen een vergelijkbaar boek bij een andere uitgeverij dat natuurlijk veel minder aandacht kreeg dan onze titel.
Tijdgeest
Ik denk niet dat andere auteurs jouw ideeën pikken doordat ze via morfische resonantie kennis vergaren in een collectief geheugen. Ik denk dat er een eenvoudigere verklaring is voor het verschijnsel dat verschillende mensen op verschillende plekken op hetzelfde moment op hetzelfde idee komen. We leven in hetzelfde land, doen hetzelfde werk en we volgen dezelfde media. Jouw idee om een boek te schrijven over de wereldwijde afvalberg is dan ook een afgeleide van de tijdgeest.
Aan een collectieve ideeëneruptie kun je weinig doen, maar je kunt wel het verschil maken door je idee niet te laten verstoffen. Heb je een goed idee voor een boek? Ga er dan direct mee aan de slag: snel, snel, voordat iemand er met je idee vandoor gaat. Bedenk een titel, schrijf een flaptekst, werk aan een structuur en schrijf een eerste hoofdstuk. Heb je het gevoel dat het wat kan worden? Klop dan direct aan bij een uitgeverij. Hopelijk ben je net op tijd.
Heb je een goed idee voor een boek op het gebied van management, psychologie of maatschappij? Wil je er vrijblijvend met een uitgever over praten? Pitch je idee dan bij onze uitgever, Geerhard Bolte. Hij heeft altijd tijd voor goede ideeën, maar in elk geval op dinsdagavond.
Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek?
Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek.
Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.