Skip to main content

Lok je lezer de tekst in met een onweerstaanbare opening

23 januari 2024

Hoe krijg je lezers zo gek dat ze jouw artikel, blog of eerste hoofdstuk gaan lezen? Gebruik het Hallstatterprincipe en bedenk een onweerstaanbare opening.

Hallstatt is het bekende idyllische dorpje aan het Hallstattermeer in Oostenrijk. Het is zo mooi dat Disney het dorp als Arendelle nabouwde in de Frozenfilms en er is zelfs een replica gebouwd in de Zuid-Chinese stad HuizHou. Hallstatt werd zelfs zo populair dat de plaats toeristen smeekte om niet meer te komen. Het zal adverteerders er helaas niet van weerhouden om een afbeelding van het pittoreske dorp te blijven gebruiken, want de aanblik ervan is nu eenmaal onweerstaanbaar. En precies zo onweerstaanbaar als Hallstatt moet de opening van jouw artikel, blog of hoofdstuk ook worden.

Het Hallstatterprincipe betekent dat je opent met vuurwerk. Er zijn dus geen spelregels, alles mag, als het maar de aandacht trekt. Enkele voorbeelden.

Het lijk

Het is geen wonder dat de dood zo vaak figureert in boeken en films, het is nu eenmaal een ervaring waar we een sterke emotionele binding mee hebben. Hetzelfde geldt voor andere life events als echtscheidingen, ontslag of ziekte: ze stoten ons af én trekken ons aan. Wat jij dus nodig hebt om een vliegende start te maken met je boek is een lijk. Of een romance, of elke andere gebeurtenis die de lezer emotioneel raakt. Probeer er natuurlijk wel voor te zorgen dat er een relatie is met de inhoud van je tekst. Schrijf je over leiderschap? Misschien kun je een aardige anekdote vinden over een wrede middeleeuwse koning die door zijn onderdanen werd gevierendeeld. 

De harde feiten

Soms zijn de feiten smeuïg genoeg om ermee te openen. Een artikel over beleggen zou je kunnen openen met een heldere berekening waarmee je voorrekent hoeveel jouw methode kan opleveren. Het resultaat (wow, een miljoen) heeft dan verder geen opsmuk nodig om de lezer het verhaal in te lokken. 

Het onweer

Het is een afgezaagde truc, maar hij wordt nog aan de lopende band gebruikt in films: het onweer dat uitbarst als het spannend wordt. Blijkbaar roept het onweer zulke sterke emoties op, dat we niet teleurgesteld reageren, maar op commando onze adem inhouden. Als schrijver kun je hetzelfde doen. Vraag je af welke emotie je wilt oproepen, en kies een bijbehorende tekst; wil je dat de lezer blij, verontwaardigd of verdrietig wordt? Wil je dat de lezer vrolijk wordt? Vertel een grap. Wil je dat hij zich verontwaardigd voelt? Beschrijf een onrechtvaardige gebeurtenis. Let op: je kunt de emotie ook versterken door de stijl van je tekst aan te passen.

Zonder een aantrekkelijke opening is je lezer zo vertrokken. Hij gaat koffiezetten, strijken, televisiekijken, zijn tennispartner appen, de hond uitlaten, koken, de boekhouding doen, een cake bakken, hardlopen, een uurtje gamen, de waterdruk van de cv-ketel controleren, een vriendin bellen, stofzuigen, strijken, een nieuwe bank uitzoeken op Pinterest, het gras maaien of een puzzel maken. Maar als jij goed begint, wacht je lezer daarmee. Eerst even doorlezen.

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? 

Ben je bezig met het schrijven van een non-fictieboek en wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het publiceren van je eigen boek? Meld je dan aan voor de masterclass Het geheim van een succesvol non-fictieboek

Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.