Skip to main content

De magie van een pond papier

23 januari 2024

Niets straalt zoveel autoriteit uit als een boek. Je eigen managementboek is dan ook onmisbaar als je als dienstverlener een klant wilt overtuigen van je kwaliteiten.

Als consultant, trainer of manager heb je een lelijke handicap als je je diensten probeert te slijten: niemand kan aan je blauwe ogen zien of je goed bent in je vak. Je kunt niets laten zien; je bent een bakker zonder brood, een kapper zonder schaar. De gladste keukenverkoper heeft het nog makkelijker: je telt je vingers na als je zijn hand schudt, maar omdat hij jouw droomkeuken in de showroom kan laten zien, vertrouw je er toch op dat het goed gaat komen. Dat voordeel heb je niet als adviseur: je bent volledig afhankelijk van je vlotte babbel en positieve aanbevelingen. Tenminste, dat denken de meeste mensen. Er is echter een beproefde manier om aan te tonen hoe goed je bent: schrijf een boek.

Knikkende knieën

Zodra mensen iemand ontmoeten die autoriteit uitstraalt, krijgen ze knikkende knieën. Hun argwaan verdwijnt als sneeuw voor de zon. Autoriteit kun je op allerlei manieren bereiken, bijvoorbeeld door het dragen van de juiste kleding. Bij de meeste mensen heeft een (mantel)pak of een witte doktersjas een drogerend effect op hun beoordelingsvermogen. Ze kunnen plotseling niet meer kritisch nadenken en knikken ja op elke vraag. Kleding werkt, maar het effect haalt het niet bij dat van een boek.

Als je bij de kennismaking met een klant je eigen managementboek kunt overhandigen, dan kun je zorgeloos in kilt of lederhosen verschijnen, je klant heeft alleen nog oog voor jouw boek. In een oogopslag verander je van een overbetaalde consultant in een respectabele deskundige die zo genereus is geweest om tijd vrij te maken.

Podium

Overdreven? Geenszins. Ik heb nog geen auteur ontmoet wiens managementboek niet dit magische effect had op zijn klanten. En het effect is in mijn ogen ook verdiend. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om een manuscript van vijftigduizend woorden te schrijven dat louter onzin bevat; bij het schrijven van je boek word je gedwongen om alles wat je weet kritisch te herkauwen en ontstaan er als vanzelf nieuwe ideeën, zelfs als je er niet naar op zoek zou zijn. Er zijn natuurlijk kwaliteitsverschillen, maar de prestatie blijft indrukwekkend. Net als de hardloper die als laatste binnenkomt bij de marathon belandt niet elke schrijver op het podium, maar hij heeft evenveel meters afgelegd als de nummer één.

Geerhard Bolte is uitgever van Uitgeverij Haystack en auteur van Waarom schrijf je geen boek? Heb je een voorstel voor een boek? Stuur hem een mail of maak contact via LinkedIn. Wil je zijn blog elke week automatisch ontvangen in je mailbox? Schrijf je hier in.