Skip to main content
Home / Taylor Swift Boek / Blogs

TTPD – Paasei 6

De verschijningsdatum van het nieuwe album The Tortured Poets Department (TTPD) van Taylor Swift nadert met rasse schreden. In de aanloop regende het paaseieren die ons enige aanwijzingen geven wat ons bij de release van het nieuwe album op 19 april te wachten staat. Een terug- en vooruitblik. 

Waar we het nu over hebben, is geen door Taylor en haar team, maar een door de Swifties zelf gecreëerd paasei. We doelen hierbij op het volgende. Door alles te ontleden zijn fans op sociale media aan een interessante theoretische exercitie begonnen, waarbij ze de verschillende varianten hebben proberen te koppelen aan de wereldberoemde theorie van de vijf fasen van rouw. In deze in de jaren zestig van de vorige eeuw door de Zwitsers-Amerikaanse psychiater ‎Elisabeth Kübler-Ross ontwikkelde theorie verloopt rouwverwerking in vijf fasen opeenvolgende fasen. Het gaat dan om ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en acceptatie. Opmerkzame Swifties legden al gauw het verband met de verschillende albumvarianten van TTPD. ‘The Manuscript’ zou staan voor het eerste stadium van ontkenning. ‘The Bolter’ zou woede vertegenwoordigen. ‘The Albatross’ zou op de fase van onderhandelen slaan en ‘The Black Dog’ zou naar de pikzwarte fase van depressie wijzen. 

Taylor was er als de kippen bij om deze theorie te adopteren. Zij gaf er een andere naam aan – zij spreekt van de ‘5 Stages of Heartbreak’ – en bracht daar via Apple Music zelfbedachte afspeellijsten bij uit. Daarbij laat ze via de streamingdienst weten dat ‘als Swifties het eens zijn over een theorie, zij natuurlijk ook geïnteresseerd is en dus reageert door een reeks exclusieve afspeellijsten te maken, waarbij ze zelf nummers heeft gekozen die bij elke fase passen’. 

De eerste playlist

Het begint een serie nummers die in het teken ontkenning en het motto ‘I Love You. It’s Ruining My Life’ staan. Hiervan zegt ze in een bijgeleverde audioboodschap: ‘Dit is een lijst met liedjes over dat je zo opgaat in het idee van iets dat je het moeilijk vindt om de rode vlaggen te zien, wat mogelijk resulteert in momenten van ontkenning en misschien een beetje waan’. De afspeellijst bevat 19 nummers, waaronder ‘Lavender Haze’, ‘Snow on the Beach’, ‘Lover’, ‘False God’, ‘Miss America and the Heartbreak Prince’, ‘Betty’, ‘Cruel Summer’, ‘Wildest Dream’s en ‘Bejeweled’. 

De tweede playlist

De tweede afspeellijst gaat over woede, met als motto ‘You Don’t Get to Tell Me About Sad Songs’. Ze zegt hierover: ‘De nummers hebben één ding gemeen. Ik schreef ze terwijl ik woede voelde. Door de jaren heen heb ik geleerd dat woede zich op veel verschillende manieren kan manifesteren, maar de gezondste manier waarop het zich in mijn leven manifesteert is als ik er een liedje over kan schrijven. Dat help me er vaak overheen’. De 22 nummers tellende afspeellijst begint met ‘Vigilante Shit’, maar bevat ook nummers als ‘Exile’, ‘Bad Blood’, ‘I Bet You Think About Me’, ‘I knew You Were Trouble’, ‘Mad Woman’, ‘High Infidelity’, ‘Dear John’ en ‘Mr. Perfectly Fine’. 

De derde playlist

De derde playlist gaat over nummers die over de onderhandelingsfase gaan. Onder het motto ‘Am I Allowed to Cry?’. Ze legt deze fase als volgt uit: ‘je probeert afspraken te maken met jezelf of met iemand om wie je geeft, je probeert dingen beter te maken, je voelt je vaak echt wanhopig, omdat we vaak een intuïtie hebben die ons vertelt dat dingen niet gaan zoals we hopen, waardoor we wanhopiger worden en meer gaan onderhandelen’. Deze playlist bevat nummers die gaan over een figuurlijke oorlogsstrijd waarin onderhandelingen de hoofdrol spelen, zoals ‘The Great War’, ‘Death by a Thousand Cuts’ en ‘Better Man’. Een aantal liedjes gaan over onderhandelingen die je met jezelf kunt voeren, denk aan ‘This is me trying’ en ‘The Archer’. Ook ‘Cornelia Street’, ‘Afterglow’, ‘Come back…be here’ en ‘Renegade’ zijn aanwezig op deze playlist. 

De vierde playlist

De vierde afspeellijst staat in het teken van ‘Old Habits Die Screaming Songs’ oftewel nummers over gevoelens van depressie. Het bevat nummers als ‘Forever Winter’, ‘We Were Happy’ en ‘My Tears Ricochet’, ‘Champagne Problems’ en ‘Dear Reader’. Ook haar laatst uitgebrachte nummer ‘You’re Losing Me’ staat op deze playlist..

De vijfde playlist

De vijfde en laatste afspeellijst verwijst naar nummer 13 op Swifts aankomende TTPD-album, ‘I Can Do It With a Broken Heart’ en gaat over de fase van veerkracht en acceptatie. Het bevat nummers als ‘I Forgot You Existed’,’The 1’,’You’re On Your Own, Kid’, ‘Now That We Don’t Talk’, ‘This Love’ en ‘Breathe’. 

Het is de Swifties al opgevallen dat er nogal wat nummers van haar album ‘Lover’ op de playlists staan. Ook al omdat over het nieuwe album de schaduw van Joe Alwyn valt, speculeren velen dat een zin als ‘At every table I save you a seat’ in het lied ‘Lover’ achteraf gezien een idee geeft van hoe eenzijdig de relatie tussen Taylor en Joe was. Misschien was de stoel wel leeg en niet bezet door Joe, omdat hij haar bijna nooit vergezelde naar evenementen, feesten en rode lopers (ze zijn nooit samen gespot op een rode loper, er zijn bijna alleen backstage, blurry foto’s van de twee…). 

Tot slot: wat wordt er nog meer van het nieuwe album verwacht? In ieder geval teksten waarop men zich kan stukbijten. Grappend hebben Swifties al laten weten dat ze de komende weken hun woordenboek vaak nodig zullen hebben in de verwachting dat Taylor in haar teksten volledig losgaat met metaforen en moeilijke termen. Swifties verwachten zinnen als ‘Is it romantic how all my elegies eulogize me?’ (‘Is het romantisch hoe al mijn elegieën mij loven?’) dat afkomstig is van The Lakes op het album Folklore. Zo te zien worden het drukke dagen en weken na 19 april…